Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANININ İŞ STRESİ ÖLÇEĞİ

Year 1993, Volume: 26 Issue: 1, 315 - 334, 06.08.2019
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000524

Abstract

Üniversite öğretim elemanlarına özgü işte stres yaratan faktörler, stresle başa çıkma yaklaşımları ve stres durumunda iş performansı alt ölçeklerinin geliştirilmesi, bu araştırmanın amacını oluşturmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen bu alt ölçekleri kapsayan ölçme aracı, Ankara’daki bazı üniversitelerdeki farklı ilgi ve branşları olan bir grup öğretim elemanına uygulanmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliği için faktör analizi, iç tutarlılıkları için de Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı formülü uygulanmıştır. Sonuçta alt ölçekleri oluşturan maddelerin genelde asıl ölçeğe girdikleri bulunmuştur. Ayrıca her alt ölçekteki maddelerin birbirini dışta tutan alt boyutlara indirgenebildiği görülmüştür. Bu alt boyutlar isimlendirilmeye çalışılmıştır.

References

  • Hollan, Charles and Gary Gcramill. 1976. A comparison of female and male professors on participation decision making, job related tension, job involvement and job satisfaction. Educational Administration Quarterly, winter: 67-86.
Year 1993, Volume: 26 Issue: 1, 315 - 334, 06.08.2019
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000524

Abstract

References

  • Hollan, Charles and Gary Gcramill. 1976. A comparison of female and male professors on participation decision making, job related tension, job involvement and job satisfaction. Educational Administration Quarterly, winter: 67-86.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ali Balcı This is me

Publication Date August 6, 2019
Published in Issue Year 1993 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Balcı, A. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM ELEMANININ İŞ STRESİ ÖLÇEĞİ. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 26(1), 315-334. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000524

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License