The main purpose of this study is to examine the effect of art-centered STEAM activities developed by the researcher on the creativity of fourth grade primary school students. From this point of view, the research utilized the Paired Pretest and Post-test Control Group Design model. The study group of the research consisted of 43 students studying in the 4-A and 4-D classes of Barbaros Hayrettin Paşa Primary School in the city center of Çanakkale during the 2022-2023 academic year. Branch 4-D was randomly assigned as the experimental group and 4-A as the control. The data collection process of the research lasted 15 weeks in total. Four different art-centered STEAM activities were implemented, each activity for 3 teaching hours. The data were obtained through the "Evaluation of Potential Creativity" (EPoC) test. Non-parametric analyses were used to analyze the data. As a result of the study, it was observed that there was a significant increase in all dimensions of general creativity, artistic creativity, and verbal creativity levels of the experimental group students to whom the art-centered STEAM approach was applied, but the highest increase was observed in the divergent thinking sub-dimension of artistic creativity. Therefore, it has been concluded that the art-centered STEAM program applied caused a significant increase in the creativity of primary school fourth grade students.
Araştırmanın tüm sürecinde etik ilke ve kurallara uyulmuştur.
Bu araştırmanın temel amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencileri için araştırmacı tarafından geliştirilmiş sanat merkezli STEAM etkinliklerinin yaratıcılığa etkisini incelemektir. Buradan hareketle araştırmada Eşleştirilmiş Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Desen modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim döneminde Çanakkale il merkezindeki Barbaros Hayrettin Paşa İlkokulu 4-A ve 4-D şubelerinde öğrenim gören 43 öğrenci oluşturmuştur. 4-D şubesi deney, 4-A şubesi ise kontrol grubu olarak seçkisiz biçimde atanmıştır. Araştırmanın veri toplama süreci toplamda 15 hafta sürmüştür. Her etkinlik 3 ders saati uygulanmak üzere 4 farklı sanat merkezli STEAM etkinliği uygulanmıştır. Veriler “Evoluation of Potencial Creativity” (EPoC) testi aracılığıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde non-parametrik analizlere başvurulmuştur. Araştırmanın sonucunda sanat merkezli STEAM yaklaşımının uygulandığı deney grubu öğrencilerinin genel yaratıcılık, sanatsal yaratıcılık ve sözel yaratıcılık düzeylerinin tüm boyutlarında anlamlı düzeyde artış gözlendiği fakat en fazla artışın sanatsal yaratıcılığın ıraksak düşünme alt boyutunda olduğu görülmüştür. Dolayısıyla uygulanan sanat merkezli STEAM programının ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcılıklarında anlamlı bir artışa neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Early Pub Date | February 10, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | August 6, 2024 |
Acceptance Date | January 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0