Bu çalışmanın amacı ergenlik döneminde çocuğu olan kadınların ergen çocuk yetiştirme stresiyle ilgili deneyimlerinin araştırılmasıdır. Nitel araştırma kapsamında yer alan fenomenolojik yöntemle tasarlanan çalışmada ergenlik döneminde çocuğu olan 10 kadınla derinlemesine bireysel görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler tematik analiz ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre ebeveynlik stresinin ebeveyn temasında döneme ilişkin tutum, kişilik özellikleri, yetkinlik, yaşamsal stres kaynakları ve baş etme yöntemleri olmak üzere beş kategori; çocuk temasında çocuğun duygusal özellikleri, çocuğun sosyal özellikleri, akademik başarısı/okul yaşamı, çocuğun güçlü ve zayıf yönleri, olmak üzere dört kategori; ebeveyn çocuk ilişkisi temasında ise çocuğun diğer ebeveynle ilişkisi, çocuğun kardeşleri ile ilişkileri, çocuğun ebeveyne yönelik tutumu, ebeveyn rollerinde değişim ve değişen ilişkiler olmak üzere beş kategoriye ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ergenlik döneminde çocuğu olan kadınların ebeveynlik rollerinden kaynaklanan streslerini anlamada ve ergen çocuklar ile aileleri için planlanacak önleyici çalışmalarda kullanılabilir.
The purpose of this study is to explore the experiences of women with adolescent children regarding the stress of parenting during adolescence. The research was conducted as a qualitative study using a phenomenological approach, involving individual interviews with ten women who have successful adolescent children. The data obtained from these interviews were evaluated through thematic analysis. According to the research findings, parenting stress is categorized into five areas related to the parent: attitudes towards the period, personality traits, competence, sources of life stress, and coping strategies. In terms of the child, it is categorized into four areas: the child's emotional characteristics, academic achievement/school life, the child's strengths and weaknesses, and the child's social characteristics. Within the parent-child relationship theme, five categories were identified: the child's relationship with the other parent, the child's attitude towards the parent, changes in parental roles, the child's relationships with siblings, and changing relationships.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Early Pub Date | February 10, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | September 5, 2024 |
Acceptance Date | December 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0