Bu çalışmanın amacı öğrencilerin okuma beceri düzeylerine göre sınıflandırması üzerinde etkisi olan değişkenlerin belirlenmesidir. Bu amaçla yüksek ve düşük okuma becerisine sahip olarak belirlenen sınıflandırma gruplarını etkiyen değişkenler tespit edilmiştir. Çok sayıda değişkene sahip olan çalışmalarda hangi değişkenin daha etkin olduğunu tespit etmek için kullanılan değişken (öznitelik) seçim işlemi verilerin boyutlarının azaltılmasını ve ilgisiz değişkenlerin çıkarılmasını sağlar. Bu çalışmada Boruta algoritması kullanılarak okul türü, kariyer beklentisi, sosyo-ekonomik durum, BİT’e olan ilgi ve aşinalık, üst biliş stratejileri gibi değişkenlerin öğrencilerin okuma becerilerinde öne çıktığı belirlenmiştir.
The objective of this study was to identify the variables that influence the classification of students based on their reading proficiency levels. To achieve this, the variables that affect the classification of the groups with high and low reading skills were determined. In studies with several variables, the process of selecting the most effective variable (attribute) reduces the size of the data and eliminates irrelevant variables. The Boruta algorithm was used in this study to determine the variables that most effectively affect students’ reading skills. These variables include school type, career expectations, socioeconomic status, interest in and familiarity with Information and Communication Technology. and metacognitive strategies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 11, 2024 |
Publication Date | July 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 57 Issue: 2 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0