Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT MÜZELERİNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARI

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 103 - 123, 31.12.2021

Öz

Sanatta dijital teknolojilerin kullanımı yeni sanat biçimlerinin geliştirilmesinde, sanatsal düşünce ve eylemlerin farklı şekillerde sunulmasında katkı sağlamaktadır. Bu katkılar, sergileme yöntemlerinde, müze içi bilgilendirme grafiklerinde ve müze tanıtım öğelerinde alternatif yaklaşımlarla kendini göstermektedir. Müzeler, ziyaretçilerin ilgisini çekmenin etkin bir yolu olarak Artırılmış Gerçekliği tercih etmektedir. Bu araştırma; Artırılmış Gerçekliğin grafik tasarım unsurlarıyla beraber sanat eserlerinde etkileşimli deneyimler sunarak daha yenilikçi, etkili bir sergileme ortamının nasıl oluşturulması gerektiğinin ortaya konulmasını amaçlayan nitel bir çalışmadır. Dünyada ve Türkiye'de Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının kullanıldığı sanat müzelerinin belirlenmesinde betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Belirlenen müze örnekleri arasından örnekleme seçilen sanat müzelerinde yer alan AG etkinliklerinin Artırılmış Gerçekliğin farklı kullanım alanlarını ve amaçlarını sunmasına dikkat edilmiştir. İncelenen sanat müzelerinin kendi sanat anlayışları içerisinde Artırılmış Gerçekliği nasıl kullandıkları ve diğer müze kullanımlarından ayrılan özelikleri belirtilmiştir. Teknolojik araçların etkili grafik tasarım öğeleriyle birlikte düzenlenmesinin bir sergiyi görsel bir izlenimden öteye taşıdığı ve Artırılmış Gerçeklikle hem sergilenen eserin daha fazla ilgi çektiği hem de daha etkili bir hale geldiği söylenebilmektedir.

Kaynakça

  • Azuma, T. Ronald. (2001). Augmented Reality: Approaches and Technical Challenges. Woodrow Barfield and Thomas Caudell, editors.
  • Malibu,CA: Lawrence Erlbaum Associates, Chapter 2, s. 27-63.
  • Papagiannis, Helen. (2017). Augmented Human. California: O’Reilly Media Press.
  • Lorente, J. Pedro. (2016). Çağdaş Sanat Müzeleri. İstanbul: , Koç Üniversitesi Yayınları.
  • İnternet Kaynakları American Association of museums (2010). Demographic Transformation and the future of museums. https://www.aam-us.org/wp-content/uploads/2017/12/Demographic-Change-and-the-Future-of-Museums.pdf. Erişim tarihi:22.12.2018.
  • Arinze, N. Emmanuel. (1999). “The Role of the Museum in Society. Museums, Peace, Democracy and Governance in the 21st Century – Post Conference Workshop. s. 1-4”. http://www.maltwood.uvic.ca/cam/activities/past_conferences/1999conf/batch1/CAM%2799-EmmanuelArinze.GuyanaFinal.pdf. Erişim tarihi:02.12.2019.
  • Bıktım, Ece. (2014). “Dijital Müze Uygulaması Gençleri Tarihle Buluşturuyor”. https://donanimgunlugu.com/dijital-muze- uygulamasi-gencleri-tarihle-bulusturuyor-27746. Erişim: 20.04.2019.
  • Detroit Institute of Arts Museum,”About museum" www.dia.org/about. Erişim tarihi: 19.02.2020.
  • Powel, K. Jennifer. (2018). “See How This Museum Uses Augmented Reality To See Inside A Mummy”. Forbes. https://www.forbes.com/sites/jenniferhicks/2018/05/30/see-how-this-museum-uses-augmented-reality-to-see-inside-a-mummy/#56ee1a76353f Erişim tarihi: 23. 02.2020
  • Sharp, R. Sarah. (2017). “More Screens, More Knowledge: Testing the Detroit Institute of Arts’ New Augmented Reality App. Hyperallergic”. https://hyperallergic.com/350320/more-screens-more-knowledge-testing-the-detroit-institute-of-arts-new-augmented-reality-app/.Erişim tarihi: 14.04.2020.
  • Detroit Institute of Arts Museum, “Detroit Institute of Arts to premiere Lumin, a mobile tour using augmented reality” https://www.dia.org/about/press/news/detroit-institute-arts-premiere-lumin-mob. Erişim tarihi: 19.02.2020.
  • Rinaldi, Ray Mark. (2017). “The odd question at hand: Are paintings there if they’re not really there?” https://theknow.denverpost.com/2017/11/09/google-guidigo-clyfford-still-museum-augment-reality-2017/165982/. Erişim tarihi: 30.04.2020.
  • Sakıp Sabancı Müzesi, https://www.sakipsabancimuzesi.org/tr. Erişim tarihi: 22.01.2020.
  • Clyfford Still Museum, clyffordstillmuseum.org/about. Erişim tarihi: 12.05.2020.
  • Perez Art Museum, (2020). “PAMM Will Launch its First-Ever Augmented Reality Exhibition During Miami Art Week Featuring Works by Miami-based Artist Felice Grodin”, pamm.org/about/news/2017/pamm-will-launch-its-first-ever-augmented-realityexhibition- during-miami-art-week). Erişim tarihi: 09.08.2020.
  • “Augmented Reality Meets Fine Art”, https://www.frogdesign.com/work/augmented-reality-meets-fine-art. Erişim tarihi: 28.03.2020. SFMOMA, www.sfmoma.org/read/our-history/. Erişim tarihi: 10.08.2019.
  • “Pérez Art Museum Miami Merges Art and Technology”, https://www.pamm.org/about/news/2017/p%C3%A9rez-art-museum-miami-merges-art-and-technology-weekend-long-tech-takeover. Erişim tarihi: 20. 05.2019.
  • Barr, Chris. (2018). “For Museums, Augmented Reality Is the Next Frontier”. https://www.wired.com/story/museums-augmented-reality-next-frontier/. Erişim tarihi: 11.07.2019.
  • Kraus, Rachel. (2018). “Surrealist art and Augmented Reality are a match made in museum heaven”. https://in.mashable.com/tech/448/surrealist-art-and-augmented-reality-are-a-match-made-in-museum-heaven. Erişim tarihi: 11.07.2019.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Lumin AG uygulaması, Mısır galerisi mumya görselleştirmesi, 2018. www.dia.org/lumin. Erişim tarihi: 10.08.2019.
  • Görsel 2. Mushhushshu Ejderhası Lumin mobil AG oyunu, https://www.dia.org/lumin. Erişim tarihi: 20.08.2019.
  • Görsel 3. Lumin AG uygulaması, Ishtar Kapısı sanal görünümü, https://www.dia.org/lumin. Erişim tarihi: 10.012.2019.
  • Görsel 4. Still&Art AG Sergisi. https://unsafeart.com/art-clyfford-still// Erişim tarihi: 12.09.2019.
  • Görsel 5. Still&Art AG sergisi, The Stary Night ve PH-1071 eserlerinin AG uygulamasıyla birlikte görüntülenmesi, https://theknow.denverpost.com/2017/11/09/google-guidigo-clyfford-still-museum-augment-reality-2017/165982/. Erişim tarihi: 10.02.2020.
  • Görsel 6. SSM Sanatlı Elyazması Kitaplar Sergisi AG Uygulaması. Cumhur COŞKUN. Görsel Arşiv Erişim tarihi: 10.11.2019.
  • Görsel 7. SSM Sabancı Ailesi yaşam alanı Sergisi AG Uygulaması. Cumhur COŞKUN Görsel Arşiv. Erişim tarihi: 10.11.2019.
  • Görsel 8. Ubiquity6 AG Oyununda Rene Magritte’in eserlerinden öğeler, https://next.reality.news/news/google-backed-ubiquity6-raises-27-million-for-ar-cloud-platform-spatial-browser-0186503//. Erişim tarihi: 05.06.2019.
  • Görsel 9. Rene Magritte’in “Where Euclid Walked” isimli eserinden esinlenerek oluşturulan AG pencereleri. https://www.frogdesign.com/work/augmented-reality-meets-fine-art. Erişim tarihi: 05.06.2019.
  • Görsel 10. Beşinci Sezon AG sergisi, Rene Magritte, https://www.frogdesign.com/work/augmented-reality-meets-fine-art. Erişim tarihi: 05.06.2019.
  • Görsel 11. Perez Sanat Müze Bahçesi İstilacı Türler Sergisi AG Uygulaması, www.pamm.org/blog/2017/11/pamm-will-launch-its-first-ever-augmented-reality-exhibition-during-miami-art-week. Erişim tarihi: 10.06.2020.
  • Görsel 12. Perez Art Museum Öğrenim Tiyatrosu İstilacı Türler sergisi AG uygulaması, www.pamm.org/blog/2017/11/pamm-will-launch-its-first-ever-augmented-reality-exhibition-during-miami-art-week. Erişim tarihi: 12.06.2020.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cumhur Coşkun 0000-0001-5958-0300

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Coşkun, C. (2021). SANAT MÜZELERİNDE ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARI. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 3(2), 103-123.