Research Article
BibTex RIS Cite

Ege Üniversitesi Halk Dansları Eğitim Programının Öğretim Elemanı Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Bir Durum Çalışması

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 85 - 102, 31.12.2021

Abstract

Yaşayan, korunmasına özen gösterilen, değişen, dönüşen ve gelişen bir alan olarak halk dansları, Türkiye’de kültürel yapı içerisinde önem taşımakta, tüm eğitim kademelerinde ilgi görmekte, aileler tarafından desteklenmektedir. Türkiye’de sanatçı yetiştirmekle görevlendirilmiş olan konservatuvarlarda yer alan Türk Halk Oyunları bölümleri, bunu yanı sıra “akademisyen ve eğitimciler yetiştirme” görevini de üstlendiklerini belirtmektedirler. Bu bölümlerden mezun olanların “dans sanatçılığı” nitelikleriyle mesleklerini yapabilecekleri organizasyonların yetersizliği ve MEB tarafından Pedagojik Formasyon eğitimlerini tamamlamaları şartıyla kazanabildikleri Müzik Öğretmenliği hakkı sebebiyle, yürütülmekte olan eğitim programlarında da değişikliklere gidilmiştir. Araştırma; Türkiye’deki akademik halk dansları eğitim programlarının öğretim elemanı görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Katılımcıların görüşlerinin ayrıntılarıyla ortaya konması amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü’nden mezun ve yüksek lisans eğitimlerini de Ege Üniversitesi bünyesinde alanlarında tamamlamış öğretim elemanları arasından seçilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Veriler, çalışma grubunda yer alan her bir katılımcıyla araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarının kullanıldığı birebir görüşmelerle toplanmıştır. Öğretim elemanlarının görüşlerinin ardından betimsel yöntemle analiz edilen bulgular alanyazın taraması ışığında yorumlanarak akademik halk dansları eğitim programı değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, halk dansları eğitim programlarının bölümün misyonuyla tam uyuşmadığı ve geliştirilmesi gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Adıgüzel, Ömer. “MEB 2012 Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Drama Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi”. Yaratıcı Drama Dergisi, 7(14) (Yaz 2012), 1-18.
  • And, Metin. A Pictural History Of Turkish Dancing From Folk Dancing To Whirling Dervishes-Belly Dancing To Ballet. Ankara: Dost Yayınları, 1976.
  • And, Metin. Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı (Genişletilmiş 2. b.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2007.
  • Baykurt, Şerif. Türkiye'de Folklor (1. b.). Ankara: (yayımcı yok), 1976.
  • Boratav, P. Naili. Türk Folkloru. İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1974.
  • Cengiz, Serpil A.. Alan, Zaman, Kurallar Çerçevesinde Oyunun Niteliği Üzerine. Ankara: Eylül Matbaacılık, 1997.
  • Eroğlu, Türker. Halk Oyunları El Kitabı. İstanbul: (yayımcı yok), 1999.
  • Eroğlu, Türker. Türk Dans Antropolojisine Giriş. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi, 2010.
  • Karadağlı, Özgecan. Türkiye'ye Müzikli Sahne Sanatlarının Girişi - Dikran Çuhacıyan Öncesi Ve Sonrası. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2006.
  • Koçkar, M. Tekin. “Türkiye'de Halkdansları Eğitim ve Öğretimi Konusunda Yapılan Çalşmalar”. Kurgu Dergisi, IX(1) (Ocak 1991), 259-266.
  • Kurt, Berna. “"Türk Ulusu"nun Dans Yoluyla Temsili: Devlet Halk Dansları Topluluğu”. Folklor Edebiyat, 19(73) (2013), 9-22.
  • Kurt, Berna. "Ulus"un Dansı - "Türk Halk Oyunları" Geleneğinin İcadı. İstanbul: Pan Yayıncılık, Şubat 2017.
  • Lumalı, H. Öyküm. “The Contribution of Turkish Folk Dance By Origin to Turkish Ballet (Anadolu Halk Danslarının Köken İtibariyle Türk Balesine Katkısı)”. D. J. Wien (Dü.), International Symposium In Two Acts Ottoman Empire & European Theatre IV "The Turkish Subject in Ballet and Dance from the Sixteenth Century Onwards" içinde yayımlanmamış bildiri metni, Vienna-İstanbul, 2011.
  • Ödemiş, Sonay. Türkiye'de Geleneksel Danslar Alanında Yapılan Sistematik Çalışmalar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Nisan 2018.
  • Öztürkmen, Arzu. Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınları, 1998.
  • Sönmez, Veysel ve Füsun Gülderen Alacapınar. Örnekleriyle Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). Türkçe Sözlük (10.b.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2005.
  • Yazıcı, Tarkan. “Türk Halk Oyunu Bölümü Mezunu Müzik Öğretmenlerinin İlköğretim Müzik Dersi Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunların Değerlendirilmesi”. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, III(9) (2014), 22-37.
Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 85 - 102, 31.12.2021

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ömer. “MEB 2012 Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Drama Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi”. Yaratıcı Drama Dergisi, 7(14) (Yaz 2012), 1-18.
  • And, Metin. A Pictural History Of Turkish Dancing From Folk Dancing To Whirling Dervishes-Belly Dancing To Ballet. Ankara: Dost Yayınları, 1976.
  • And, Metin. Oyun ve Bügü: Türk Kültüründe Oyun Kavramı (Genişletilmiş 2. b.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2007.
  • Baykurt, Şerif. Türkiye'de Folklor (1. b.). Ankara: (yayımcı yok), 1976.
  • Boratav, P. Naili. Türk Folkloru. İstanbul: Gerçek Yayınevi, 1974.
  • Cengiz, Serpil A.. Alan, Zaman, Kurallar Çerçevesinde Oyunun Niteliği Üzerine. Ankara: Eylül Matbaacılık, 1997.
  • Eroğlu, Türker. Halk Oyunları El Kitabı. İstanbul: (yayımcı yok), 1999.
  • Eroğlu, Türker. Türk Dans Antropolojisine Giriş. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi, 2010.
  • Karadağlı, Özgecan. Türkiye'ye Müzikli Sahne Sanatlarının Girişi - Dikran Çuhacıyan Öncesi Ve Sonrası. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2006.
  • Koçkar, M. Tekin. “Türkiye'de Halkdansları Eğitim ve Öğretimi Konusunda Yapılan Çalşmalar”. Kurgu Dergisi, IX(1) (Ocak 1991), 259-266.
  • Kurt, Berna. “"Türk Ulusu"nun Dans Yoluyla Temsili: Devlet Halk Dansları Topluluğu”. Folklor Edebiyat, 19(73) (2013), 9-22.
  • Kurt, Berna. "Ulus"un Dansı - "Türk Halk Oyunları" Geleneğinin İcadı. İstanbul: Pan Yayıncılık, Şubat 2017.
  • Lumalı, H. Öyküm. “The Contribution of Turkish Folk Dance By Origin to Turkish Ballet (Anadolu Halk Danslarının Köken İtibariyle Türk Balesine Katkısı)”. D. J. Wien (Dü.), International Symposium In Two Acts Ottoman Empire & European Theatre IV "The Turkish Subject in Ballet and Dance from the Sixteenth Century Onwards" içinde yayımlanmamış bildiri metni, Vienna-İstanbul, 2011.
  • Ödemiş, Sonay. Türkiye'de Geleneksel Danslar Alanında Yapılan Sistematik Çalışmalar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Nisan 2018.
  • Öztürkmen, Arzu. Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınları, 1998.
  • Sönmez, Veysel ve Füsun Gülderen Alacapınar. Örnekleriyle Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). Türkçe Sözlük (10.b.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2005.
  • Yazıcı, Tarkan. “Türk Halk Oyunu Bölümü Mezunu Müzik Öğretmenlerinin İlköğretim Müzik Dersi Uygulamasında Karşılaştıkları Sorunların Değerlendirilmesi”. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, III(9) (2014), 22-37.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Haluk Öyküm Lumalı 0000-0003-2190-4175

Ömer Adıgüzel 0000-0001-9492-6231

Publication Date December 31, 2021
Submission Date September 2, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Lumalı, H. Ö., & Adıgüzel, Ö. (2021). Ege Üniversitesi Halk Dansları Eğitim Programının Öğretim Elemanı Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Bir Durum Çalışması. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 3(2), 85-102.