Al-Zarkash ‟s and al-Suyand „Interpretation of the Qur n by the Prophet‟s sayings‟ are parallel with the data coming from tafs r reports. These reports also reveal that the Successors‟ tafs r activities (maqad ths) tend to dominate all others. Thus tafs r as a discipline started with the Successors. Al-Bukh r who aimed to collect the marf ad ths did not present anything conflicting with these approaches. As for Ibn Taymiyya, he presented reactionary methodology (u l) suitable for his competitive life against „the heretic tendencies‟. However, he disregarded whether or not this methodology was confirmed by tafs r reports
Ez-Zerkeş ve es-Suyhadisleriyle (marf hadislerle) tefsiri” konusundaki yaklaşımları tefsir rivayetlerinin verileriyle uyum halindedir. Bu rivayetler, Tabiinden gelen tefsir rivayetlerinin (maqhadislerin), diğerlerinden (Hz. Peygamber ve Sahabe‟den gelen tefsir rivayetlerinden) çok daha fazla olduğunu göstermektedir. Anlaşılacağı üzere, bir disiplin olarak tefsir, Tabiin dönemiyle başlamıştır. Merf hadisleri toplamayı hedefleyen el-Buhârî de hadis kitabında bu tespitleri yanlışlayan bir içerik sunmamıştır. İbn Teymiyye‟ye gelince, o “sapık fırkalar”la mücadeleye adanmış hayatının etkisiyle tepkisel bir tefsir usulü geliştirmiş, bu usûlün tefsir rivayetlerinin gerçekleriyle doğrulanmadığını yeterince dikkate almamıştır
Other ID | JA92NY43RD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 50 Issue: 2 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.