Ismāʿīliyya, which developed as a sect within the Shīʿa tradition, spread throughout the Muslim world through covert daʿwa (missionary) activities conducted after the death of Jaʿfar al-Ṣādiq (d. 148/765), and became particularly influential in Yemen and the Maghrib. At the call of the Ismāʿīlī chief dāʿī Abū ʿAbdullāh al-Shīʿī (d. 298/911), the Ismāʿīlī imām of the period, ʿUbayd Allāh al-Mahdī (297-322/909-934), moved to the Maghrib, proclaimed his caliphate, and established the Fāṭimid state (296/909). In the geographically diverse Maghrib, which stretched from the Mediterranean coast to the Ṣaḥrā Desert, the population was predominantly composed of Berbers and Arabs. The religious landscape was primarily made up of Mālikī Sunnīs, ʿIbāḍī Khārijīyyūn, and Shīʿa Ismāʿīlīs. The confluence of religious, ethnic, and geographical factors provided a fertile ground for political and military tensions against Ismāʿīlī-Fāṭimid rule. The protracted rebellion (332-336/943-947) led by Abū Yazīd Makhlad b. Kaydād, a member of the Nukkārī branch of the ʿIbāḍī Khārijīyyūn, serves as a key event that encapsulates the religious, ethnic, and political factors influencing the Maghrib during the foundation of the Fāṭimid state. This study offers a comprehensive analysis of the Abū Yazīd revolt, exploring its background, development, and consequences based on primary sources. It provides valuable insights into the political, religious, and demographic structure of the region and evaluates the Maghrib's customary attitude toward Fāṭimid rule within the context of the religious and social dynamics of the period.
Islamic History Maghrib Fāṭimids ʿIsmāʿīliyya al-ʿIbāḍiyya Berbers Abū Yazīd Makhlad b. Kaydād al-Nukkārī
Şiʿa’ya bağlı bir mezhep olarak gelişen İsmailiyye, Caʿfer es-Ṣādıḳ’ın (ö.148/765) vefatından sonra yürütülen gizli davet faaliyetleri ile Müslüman coğrafyada yayılmış, özellikle Yemen’de ve Mağrib’de etkili olmuştur. İsmailî başdāʿīsi Ebū ʿAbdullāh eş-Şīʿī’nin (ö. 298/911) çağrısı üzerine Mağrib’e ulaşan dönemin İsmailî imamı ʿUbeydullāh el-Mehdī (297-322/909-934), hilafetini ilan ederek Fatımi Devleti’ni kurmuştur (296/909). Akdeniz kıyılarından Ṣaḥrā Çölü’ne kadar uzanan, coğrafi açıdan çeşitli bir yapıya sahip Mağrib’de, nüfusun çoğunluğunu Berberiler ve Araplar oluşturuyordu. Dinî yapı ise ağırlıklı olarak Maliki Sünniler, İbadî Hariciler ve Şiî İsmailîlerden meydana geliyordu. Dinî, etnik ve coğrafi unsurların bir araya gelişi, İsmailî-Fatımi yönetimine yönelik siyasi ve askerî gerilimlerin oluşmasına elverişli bir zemin hazırlamıştır. Harici-İbadîliğin Nukkārī kolundan olan Ebū Yezīd Maḫled b. Keydād’ın başlattığı uzun soluklu isyan (332-336/943-947), Fatımi Devleti’nin kuruluş döneminde Mağrib’in dinî, etnik ve siyasî etkenlerini bütüncül biçimde yansıtan bir olaydır. Bu çalışmada, Ebū Yezīd İsyanı’nın arka planı, gelişim süreci ve sonuçları, ana kaynaklara dayanılarak kapsamlı biçimde ele alınmıştır. Bölgenin siyasi, dinî ve demogrofik yapısına ilişkin önemli bilgilere ulaşılan bu çalışmada, Mağrib halkının Fatımi iktidarına yönelik teāmülü, dönemin dinî ve toplumsal dinamikleri bağlamında değerlendirilmiştir.
İslam Tarihi Mağrib Fatımiler İsmailiyye İbadiyye Berberi Ebū Yezīd Maḫled b. Keydād en-Nukkārī
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Islam |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | May 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 1 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.