Rukiye Gögen’in Çocuk İstismarı Din Eğitimi Açısından Bir Değerlendirme adlı eseri, çocuk istismarını toplumsal, hukukî ve dinî bir perspektiften ele alarak, din eğitiminin bu sorunun çözümündeki rolünü kapsamlı bir şekilde incelemektedir. Kitap, giriş, beş ana bölüm ile sonuç ve öneriler kısmından oluşmaktadır. Giriş bölümünde, çocuk istismarının tarihsel arka planı, toplumsal boyutları ve din eğitiminin bu alandaki önemi vurgulanmıştır. Ayrıca, çalışmanın amacı ve yöntemi açıklanmış, literatür taraması ve görüşme tekniği kullanılarak çocuk istismarının nedenleri ve din eğitiminin bu nedenlere karşı nasıl bir rol üstlenebileceği sorusuna yanıt aranmıştır. Birinci bölümde, Çocuk Haklarının Dinî ve Hukukî Temelleri başlığı altında, İslam’da çocuk hakları Kur’an ayetleri ve hadisler ışığında ele alınmış, Medeni Hukuk ve Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ile karşılaştırmalar yapılmıştır. İkinci bölümde, Çocuk İstismarının Tanımı, Türleri ve Nedenleri başlığıyla, fiziksel, duygusal, cinsel ve ekonomik istismar türleri detaylı bir şekilde açıklanmış, ailevî, kültürel ve yanlış din algısına dayalı nedenler analiz edilmiştir. Üçüncü bölümde, Çocuk İstismarını Önlemede Resmi ve Özel Kuruluşların Rolü incelenmiş, bu kuruluşların çalışmaları değerlendirilmiştir. Dördüncü bölümde, Din Eğitiminin Çocuk İstismarını Önlemedeki Rolü başlığıyla, yaygın ve örgün eğitim kurumlarında din eğitiminin önleyici etkisi tartışılmıştır. Beşinci bölümde ise, Sivas İl Müftülüğü Örneği üzerinden yapılan alan araştırması ile din görevlilerinin çocuk istismarını önleme ve rehabilitasyondaki çalışmaları incelenmiştir. Sonuç olarak, eser, din eğitiminin çocuk istismarını önlemede ve istismara uğramış çocukların rehabilitasyonunda hem koruyucu hem de iyileştirici bir araç olduğunu vurgulamaktadır. Ancak, çağdaş sorunlara yönelik somut önerilerin eksikliği, eserin pratik uygulama açısından geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Rukiye Gögen's book, An Evaluation of Child Abuse from the Perspective of Religious Education, examines child abuse from social, legal, and religious perspectives, offering a comprehensive analysis of the role of religious education in addressing this issue. The book is structured into an introduction, five main chapters, and a conclusion. In the introduction, the historical background, societal dimensions, and the significance of religious education in combating child abuse are emphasized. Additionally, the purpose and methodology of the study are outlined, employing literature review and interview techniques to investigate the causes of child abuse and the potential role of religious education in addressing these causes. The first chapter, titled The Religious and Legal Foundations of Children's Rights, explores children's rights in Islam through Quranic verses and hadiths, drawing comparisons with Civil Law and the United Nations Convention on the Rights of the Child. The second chapter, Definition, Types, and Causes of Child Abuse, provides a detailed explanation of physical, emotional, sexual, and economic abuse, analyzing their familial, cultural, and misinterpreted religious causes. The third chapter, The Role of Official and Private Institutions in Preventing Child Abuse, evaluates the efforts of various institutions in addressing child abuse. The fourth chapter, The Role of Religious Education in Preventing Child Abuse, examines the preventive impact of religious education in both formal and informal educational settings. The fifth chapter focuses on the efforts of religious officials in preventing and rehabilitating child abuse, using the example of the Sivas Provincial Mufti's Office. In conclusion, the book underscores that religious education functions as both a protective and rehabilitative tool in preventing child abuse and supporting the recovery of abused children. However, the absence of concrete suggestions for addressing contemporary issues suggests that the book could benefit from further development in terms of practical applications.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 6, 2025 |
Acceptance Date | May 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 1 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.