This study aims to develop a Rating Scale for Quran Education for Children Aged 4-6 (Analytical Rubric). The study group included 90 students aged 4-6 during the 2022-2023 winter term at the Directorate of Religious Affairs. Data were analyzed using IBM SPSS 26. Construct validity was determined via Exploratory Factor Analysis (EFA), supported by the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) measure and Bartlett's test, while reliability was evaluated using the Cronbach's Alpha coefficient. To determine the reliability of the scale, calculations were made for the entire scale using the Cronbach's Alpha coefficient. As a result of this study, the "Quran Education Rating Scale for Ages 4-6," consisting of seven subsections and 49 items covering topics such as Alifbas, "Memorization," "Knowing the Quran," "Letters," "First and Last Fourteen Letters," "Movements," "Signs," and "Med, Pronoun, Lafzatullah," was developed based on the broad scope of the units. The "Quran Education Rating Scale for Ages 4-6" is an assessment tool developed based on educators' perspectives to evaluate students' competencies in recognizing the Quran, pronouncing letters and signs correctly, understanding their functions, grouping letters by characteristics, and showing willingness to learn prayers, chapters, and the Quran itself. The validity and reliability values obtained indicate that this scale is a valid and reliable measurement tool with adequate characteristics for assessing the Quran learning levels of 4-6 year-old students. This measurement tool can also be used to assess the Quran learning levels according to the views of educators.
Preschool Qur’an Learning Quran Education for Children 4-6 Age Presidency of Religious Affairs Rating Scale Scale Development
Bu çalışma ile 4-6 Yaş Kur’an-ı Kerim Eğitimi Derecelendirme Ölçeği (Analitik Rubrik) geliştirmek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu Diyanet İşleri Başkanlığı 2022-2023 eğitim-öğretim yılı kış dönemi 4-6 yaş grubu olan 90 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler IBM SPSS 26 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. Ölçeğin AFA’ya uygunluğu ise Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Bartlett’s testi ile belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha katsayısı ile ölçeğin bütününe ilişkin hesaplamalar yapılarak güvenirlik belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, ünite kapsamlarının genişliği ve harf yönetimi prensiplerine dayalı olarak hazırlanan Elifbâlar gibi belirli ana konu başlıklarını kapsaması sebebiyle “Ezber,” “Kur'an'ı Tanıma,” “Harfler,” “İlk On Dört Harf-Son On Dört Harf,” “Harekeler,” “İşaretler,” ve “Med, Zamir, Lafzatullah” başlıklarından oluşan yedi alt bölüm ve 49 madde içeren “4-6 Yaş Kur'an-ı Kerim Eğitimi Derecelendirme Ölçeği” geliştirilmiştir. “4-6 Yaş Kur'an-ı Kerim Eğitimi Derecelendirme Ölçeği,” öğreticilerin görüşleri doğrultusunda, 4-6 yaş grubundaki öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i öğrenme sürecinde; Kur’an-ı Kerim’i tanıma, Kur’an-ı Kerim’i öğrenmeye istekli olma, harfleri doğru şekilde seslendirme, harflerin başta, ortada ve sonda şekillerini tanıma ve harfleri farklı özelliklerine göre gruplandırma, harfleri harekesine uygun seslendirme, işaretleri doğru şekilde seslendirme, işaretlerin hangi görevde kullanıldığını bilerek okuyabilme ve dua ve sureleri öğrenmeye yönelik istekli olma kazanımlarını ölçmek amacıyla geliştirilmiş bir ölçme aracıdır. Geçerlik ve güvenirliğe ilişkin ulaşılan değerler, bu ölçeğin öğreticilerin 4-6 yaş grubu öğrencilerin Kur’an-ı Kerim öğrenme düzeylerini ölçmek konusunda yeterli özelliklere sahip geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Bu ölçme aracı, öğreticilerin görüşlerine göre de Kur’an-ı Kerim öğrenme düzeyini ölçmek amacıyla kullanılabilir.
Okul Öncesi Kur’an-ı Kerim Öğrenme 4-6 Yaş Kur’an-ı Kerim Eğitimi Diyanet İşleri Başkanlığı Derecelendirme Ölçeği Ölçek Geliştirme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 8, 2025 |
Acceptance Date | May 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 1 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.