Köle kimliğiyle öne çıkan Ninovalı ʿAddās, siyere dair kaleme alınan ilk kaynaklarda, Hz. Peygamber’in Ṭāʾif’ten çıkmak zorunda kaldığı süreçte dikkatlerimizi çeken bir isimdir. Hakkında çoğunlukla Ṭāʾif olayı merkezli bilgilere sahip olsak da onun Ehl-i Kitap bir geçmişinin bulunması, hakkında çeşitli iddiaların da ileri sürülmesine neden olmuştur. Bunun yanında ʿAddās’ın, Ehl-i Kitap geleneğini bilen bir kimse olarak Hz. Peygamber’e inen ilk vahye dair Hz. Hatice (ö. 620) tarafından görüşüne ilk sırada başvurulanlar arasında yer alması ve sonrasında Hz. Peygamber’e iman etmesi, kayda değer bir hadisedir. Bu durum, onun İslam tarihi açısından da müstakil bir araştırmaya konu olabilecek bir öneme sahip olduğunu göstermektedir. Özellikle ilk vahye dair yaptığı izahlar, onun Varaḳa b. Nevfel (ö. 610[?]) gibi bilgili bir kimse olduğunu göstermektedir. Bu araştırma notunun amacı, şu soruda kendini tanımlayabilir: Ḥicāz bölgesinden olmayan, Hz. Peygamber’in etrafında da yer almayan ancak ona iman ettiğini bildiğimiz köle kökenli bir kimsenin tarihî portresini oluşturmak mümkün müdür? Bu soru, İslam tarihi kaynaklarında ʿAddās’ın tarihî şahsiyeti çerçevesinde konu odaklı bir tartışma yürütülerek cevaplanmıştır. Netice itibariyle çalışma, ʿAddās’ın kökenini, ilk vahiydeki konumunu, Mekke toplumundaki tanınırlığını, müşrikler özelindeki yerini, Ṭāʾif’te Hz. Peygamber’e iman edişini ve en son ölümüne dair rivayetleri bir bütün olarak tartışıp muhtemel tarihî vaziyeti ortaya çıkarmak gayretindedir.
ʿAddās of Nineveh, primarily recognized for his status as a slave, emerges as a noteworthy figure in the earliest sīra sources concerning the Prophet Muhammad, particularly during the period when the Prophet was compelled to depart from Ṭāʾif. Although information about him predominantly centers on the Ṭāʾif incident, his background as one of Ahl al-Kitāb has given rise to various assertions. Furthermore, the fact that ʿAddās, as an individual knowledgeable in the tradition of Ahl al-Kitāb, was among the first whose counsel was sought by Khadīja regarding the initial revelation to the Prophet, and his subsequent embrace of faith in the Prophet, constitutes a significant event. This underscores his importance within Islamic history, potentially meriting independent scholarly investigation. His explanations, particularly concerning the initial revelation, indicate that he was a knowledgeable individual, much like Waraqa ibn Nawfal (d. 610[?]). The objective of this research note can be encapsulated in the following question: Is it feasible to construct a historical portrait of an individual of slave origin, not hailing from the Ḥijāz region nor part of the Prophet’s immediate entourage, yet known to have accepted his prophethood? This inquiry is addressed through a thematically focused discussion centered on ʿAddās’s historical persona within the corpus of Islamic historical sources. Consequently, this study endeavors to holistically examine ʿAddās’s origins, his role concerning the initial revelation, his recognition within Meccan society, his standing vis-à-vis the polytheists, his conversion to Islam in Ṭāʾif, and finally, the narrations pertaining to his death, in an effort to ascertain his probable historical context and significance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Islam |
Journal Section | Research Notes and Comments |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | April 3, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 1 |
AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.