In the Islamic tradition of authorship, almost every type of book has been written with specific objectives in mind. Many works of ḥadīth literature also reflect this characteristic. In particular, it is known that works in the genres of jāmiʿ and sunan were composed with the aim of producing jurisprudential knowledge centered on ḥadīth as opposed to raʾy-based jurisprudence, becoming arenas of intellectual struggle between Ahl al-Ḥadīth and Ahl al-Raʾy. Similarly, musnad-type works were also authored with specific purposes, though these purposes varied according to the intellectual and scholarly orientations of the authors, as well as the needs of the time and context. On a more specific level, it is observed that figures from both Ahl al-Ḥadīth, and Ahl al-Raʾy, followers of Abū Ḥanīfa, compiled musnad works in the imam’s name. Considering the relationship between these two schools, the question arises whether these musnads were authored with the same purpose in mind. In order to reach the correct answer, the Musnads of Abū Ḥanīfa must be examined with consideration of the authors’ respective schools of thought, and a judgment should be made thereafter. Previous researchers who have addressed the musnads of Abū Ḥanīfa have generally neglected to approach the issue from this perspective. Our study, on the other hand, focuses on the reasons behind the compilation of the Musnads of Abū Ḥanīfa by addressing individually the works that have either survived from the 4th/10th century to the present or about which we have some information or inferred conclusions. As a result of the conducted examinations, it has been concluded that the Musnads authored by the Ahl al-Raʾy were written with the intention of defending him by presenting Abū Ḥanīfa’s ḥadīth scholarship; whereas among those compiled by the Ahl al-Ḥadīth, some were composed with the aim of criticism namely, to demonstrate that the Imam’s knowledge of ḥadīth was inadequate and his retention (ḍabṭ) was weak while others, conversely, were written to establish his position in the science of ḥadīth, serving in a sense as a form of defense.
İslam telif geleneğinde hemen her tür kitap belirli amaçlar doğrultusunda kaleme alınmıştır. Hadis edebiyatı ürünlerinin de birçoğu bu özelliği barındırmaktadır. Özellikle cāmiʿ ve sunen türü eserlerin, reʾy fıkhına karşı hadis merkezli fıkhî bilgi üretme hedefiyle, Ehl-i hadis ve Ehl-i reʾy arasındaki fikrî mücadeleye sahne olduğu bilinmektedir. Musned türü eserlerin de belirli amaçlar gözetilerek telif edildiği görülmektedir; ancak bu amaçlar, müelliflerin ilmî ve fikrî yapıları ile zaman ve ortamın ihtiyaçlarına göre değişebilmektedir. Daha özele inildiğinde hem Ehl-i hadis’ten hem de Ebū Ḥanīfe’nin takipçileri olan Ehl-i reʾy’den bazı isimlerin imam adına musned telif ettikleri müşahede edilmektedir. İki ekol arasındaki ilişkiler dikkate alındığında söz konusu musnedlerin aynı amaca matuf telif edilip edilmediği sorusu akla gelmektedir. Doğru cevaba ulaşabilmek için Ebū Ḥanīfe musnedlerinin, müelliflerin ekolleri dikkate alınarak incelenmesi ve sonrasında bir yargıya varılması gerekmektedir. Ebū Ḥanīfe musnedlerine daha önce eğilen araştırmacılar konuyu bu açıdan ele almayı genelde ihmal etmiştir. Çalışmamız ise 4./10. asırdan günümüze ulaşan ya da hakkında bazı bilgi veya çıkarımlara sahip olduğumuz eserleri ayrı ayrı konu edinmek suretiyle Ebū Ḥanīfe musnedlerinin telif sebeplerine odaklanmıştır. Yapılan incelemeler neticesinde Ehl-i reʾy tarafından kaleme alınan musnedlerin Ebū Ḥanīfe’nin hadis birikimini ortaya koymak amacıyla onu müdafaa etmek sadedinde; Ehl-i hadis tarafından derlenenlerin ise bir kısmının imamın hadis bilgisinin yetersiz ve zabtının zayıf olduğunu ispat etmek yani tenkit amacıyla, bir kısmının da tam aksine hadis ilmindeki yerini tespit etmek, bir bakıma savunma adına telif edildiği sonucuna ulaşılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Hadith |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | January 31, 2025 |
| Acceptance Date | August 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 2 |

AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.