Kötülük problemi, Tanrı’nın varlığı ile kötülüğün varlığının birlikte doğru olmasının rasyonel bir temelde açıklanamayacağı iddiasına dayanır. Ancak söz konusu problem, herhangi bir Tanrı anlayışından ziyade, belirli bir Tanrı tasavvurunun benimsenmesi durumunda ortaya çıkmaktadır. Klasik teistik paradigmanın merkezinde yer alan her şeyi bilen, her şeye gücü yeten ve mutlak iyi Tanrı kavramsallaştırmasının temelini, önemli ölçüde Anselm’in “kendisinden daha büyüğü düşünülemeyen varlık” formülasyonunun oluşturduğu söylenebilir. Bu tanımlama çerçevesinde Tanrı’nın, tüm mükemmel niteliklere mutlak anlamda sahip olduğu varsayılmaktadır. Yujin Nagasawa, bu tür bir mükemmellik anlayışının benimsenmesi durumunda mantıksal kötülük probleminin kaçınılmaz hale geldiğini savunmaktadır. Bu doğrultuda geliştirdiği “maksimal Tanrı” anlayışıyla, klasik/Anselmci teizme yöneltilen eleştirilere alternatif bir yanıt sunmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada, Nagasawa’nın maksimal-Tanrı anlayışı Anselmci teizm bağlamında ele alınmış ve önerdiği modelin mantıksal kötülük problemine ne derece tatmin edici bir çözüm sunabileceği eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilmiştir.
The problem of evil is based on the assertion that the coexistence of God and evil cannot be coherently justified within a rational framework. However, this problem arises not from any conception of God, but rather from the endorsement of a particular conception. The conceptualization of an omniscient, omnipotent, and omnibenevolent God, which lies at the center of the classical theistic paradigm, is significantly based on Anselm's formulation of "that than which nothing greater can be conceived." Within this framework, it is assumed that God possesses all great-making properties to the omni degree. Yujin Nagasawa argues that adoption of the omni-perfect-God renders the logical problem of evil becomes inevitable. In this regard, he aims to provide an alternative response to the criticisms directed at classical/Anselmian theism through his "maximal-God" model. This study examines Nagasawa's approach within the context of Anselmian theism and critically evaluates whether his proposed maximal-God model can offer a satisfactory solution to the logical problem of evil.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Philosophy of Religion |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | January 31, 2025 |
| Acceptance Date | November 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 2 |

AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.