Almanya’da göçmen Müslüman toplumun din eğitimi ihtiyaçları uzun yıllardır tartışılsa ve buna ilişkin girişimler bulunsa da İslam ilahiyat merkez/enstitülerinin açılması yalnızca 15 yıl önce gerçekleşmiştir. 15 yıllık deneyim bir yönüyle uzun bir süreci kapsıyor görünmekteyse de üniversitede yeni bir bilim alanının oluşması için son derece kısa bir süredir. Bu araştırma Almanya İslam ilahiyatını, onun ortaya çıkışının temel taşı niteliğinde olan din eğitimi alanında çalışan akademisyen ve bu eğitimi alarak hedef kitleye ulaştıran öğretmenlerin deneyimleri üzerinden anlamayı ve değerlendirmeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda altı farklı eyalette görev yapan din eğitimci akademisyen ve öğretmen meslek birliği üyesi ve öğretmenlerle yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda İslam ilahiyatının profesyonelleşme konusunda atması gereken adımlar ve zorlukları, geliştirilmesi gereken yönleri, gelişmeye katkı sunan yönleri, uygulama alanlarıyla ilişkisi ve bu ilişkideki zorluklar ile ortaya çıkan yeni uygulama alanlarına dair bulgular elde edilmiştir. Sonuç olarak Almanya İslam ilahiyatı 15 yılın ardından profesyonelleşme hususunda önemli bir yol kat etmesine karşın amaç konusundaki belirsizlik başta olmak üzere bazı sorunlar yaşanmaktadır. Uygulama alanlarıyla ilişkisi yasal gelişmelere de bağlı olduğu için bu hususta hem eğitsel süreçler hem de teori-pratik birlikteliğinde yol haritasının net olarak çizilememesi bu sorunlar arasında ifade edilebilir. İslam ilahiyatının bir bilim alanı olarak kabul görme aşamasına geçmesi ve bu kısa süre için kayda değer bir bilimsel birikim ortaya konulması ise kuruluşundan itibaren en önemli ilerleme adımlarıdır.
Bu çalışma Eberhard Karls Tübingen Üniversitesi 29/01/2024 tarihli etik onay kararıyla gerçekleştirilmiştir.
Although the educational needs of the Muslim immigrant community in Germany have been debated for many years and initiatives have been undertaken, Islamic theology centers or institutes were only established 15 years ago. While 15 years might seem like a long time in some respects, it is a very short period for developing a new academic field at a university. This research aims to understand and evaluate German Islamic theology through the experiences of academics researching religious education in the field, which was fundamental to its emergence, as well as the teachers who deliver this education to the target audience. To achieve this, semi-structured interviews were conducted with religious education academics, professional association members, and teachers working in six different states. These interviews provided insights into the steps and challenges Islamic theology must face to become more experienced, areas needing development, aspects contributing to the development, its relationship with practical fields, the challenges within this relationship, and the emergence of new practical fields. In conclusion, although German Islamic theology has made significant progress in professionalization over the past 15 years, uncertainties regarding its purpose and its relationship with practical fields—dependent on legal developments—have caused problems in both educational processes and the lack of a clear plan for integrating theory and practice. The most notable advances since its inception include the recognition of Islamic theology as an academic discipline and the development of a substantial body of scientific knowledge.
This research was conducted with the ethical approval of Eberhard Karls University Tübingen dated 29/01/2024.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Religious Studies (Other), Islamic Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 1, 2025 |
| Acceptance Date | October 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 66 Issue: 2 |

AUIFD is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.