Before the First World War, there was a serious competition among the industrialized countries in the territory of the Ottoman Empire in terms of railway construction and lending. In the pre-war, Britain lost its power to build railways on Ottoman territories, while competition between Germany and France increased. However, France has not lost its leadership in investments. Likewise, the country that the Ottoman Empire borrowed the most from was France. In this study, the role of France in terms of railway concessions, investments and foreign debts in the Ottoman territories was examined by using the archive documents of the French Ministry of Economy and Finance.
Birinci Dünya savaşı öncesi sanayileşmiş ülkeler, demiryolu yapımı ve borç verme konusunda Osmanlı İmparatorluğu topraklarında ciddi bir rekabete girmiştir. Savaş öncesi İngiltere demiryolu yapımı konusunda gücünü kaybederken Almanya ile Fransa arasındaki rekabet artmıştır. Ancak Fransa yatırımlar konusunda liderliği elinden bırakmamıştır. Aynı şekilde Osmanlı Devletinin en çok borçlandığı ülke Fransa’dır. Bu çalışmada, Fransız Ekonomi ve Finans Bakanlığı arşiv belgelerinden yararlanılarak, bu dönemde Osmanlı topraklarında Fransız sermayedarlarının aldığı demiryolu imtiyazları, yaptıkları yatırımlar ve alınan dış borçlar açısından Fransa’nın rolü incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2020 |
Submission Date | August 27, 2019 |
Acceptance Date | December 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |