Turkey is an upper-middle income country which is not yet in middle
income trap but under the risk of falling into it in near future. In today’s
world, if a country will reach to high income level, it must increase value
added of its production and gain competitive advantage in high technology, high
value added, information intensive products. All of these can only be achieved
with human resources, which is the most important input of production. It is
not possible to be a developed country without improving skill level of human
resources. In this article, Turkey’s education system is analysed from the
perspective of middle income trap and compared with the countries which fell
into middle income trap and which did not.
Türkiye,
üst orta gelir grubunda, henüz orta gelir tuzağında olmayan ancak yakın zamanda
orta gelir tuzağına düşme riski altında olan bir ülkedir. Bir ülkenin yüksek
gelir seviyesine çıkabilmesi günümüz dünyasında üretiminin katma değerini
artırabilmesinden, teknoloji seviyesini yükseltebilmesinden ve uluslararası
piyasalarda yüksek teknolojili ve katma değerli, bilgi yoğun mallarda rekabet
gücü kazanabilmesinden geçmektedir. Bunların hepsinin başarılmasının anahtarı,
üretim sürecinin en önemli girdisi insan kaynaklarındadır. İnsan kaynaklarının
beceri seviyesi geliştirilmeden kalkınmış ülke olmak mümkün değildir. Bu
makalede Türkiye’nin insan kaynaklarının eğitimi orta gelir tuzağı
perspektifinden ele alınmış ve orta gelir tuzağına düşmüş ve tuzaktan kurtulmuş
ülkelerin durumu ile karşılaştırılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Submission Date | April 24, 2017 |
Acceptance Date | November 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 34 |