Olive production in the world is
only made in certain regions. Turkey is one of the important olive producing
countries thanks to taking place in the area where olive product is grown. The
olive product produced in the Aegean, Marmara, Mediterranean, Southeastern
Anatolia and Black Sea regions is an important product to be overemphasized as
being an important export item and also being means of living for agricultural
population in Turkey.
Along
with the increasing importance of both the olive oil and the table olive in
parallel with the idea of healthy living, the importance of olive product in
international trade has also increased. Therefore, Turkey's position in the
world olive market and the evolution of this position over time will be
examined in this study via network analysis. Network analysis has emerged as a
popular tool in recent years to analyze international trade networks in both
general and sectoral meaning. The fact that the indicators obtained as a result
of the network analysis reveal the significance of the countries in
international trade taking into account the overall trade relations in the
network often has different results from the order of importance determined
according to the countries' share in the world trade. In this sense, network
indicators are regarded as more preferable than the first-degree indicators. In
this study, Turkey's position in the global olive trade is examined by using
bilateral export data over the period 1995-2015 via network tools. The findings
of the study reveal that export impact of Turkey in this global network
increases after 2000 but begins to decline after 2011. It is also found that
the export impact of Turkey is affected by periodicity.
Dünyada zeytin
üretimi sadece belli bölgelerde yapılmaktadır. Türkiye zeytin ürünün
yetiştirilebildiği bölgede yer alması nedeniyle, dünya genelinde önemli zeytin
üreticisi ülkelerden birisidir. Ege, Marmara, Akdeniz, Güneydoğu Anadolu ve
Karadeniz bölgelerinde üretimi yapılan zeytin, gerek yurt içinde tarımsal
nüfusun önemli bir geçim kaynağı olması gerek ülkemizin önemli bir ihracat
kalemi olması açısından dikkate alınması gereken bir üründür.
Zeytinyağı ve
sofralık zeytinlerin sağlıklı yaşam fikrine paralel olarak artan önemi ile
birlikte, zeytin ürününün uluslararası ticaretteki önemi de artmıştır. Bu
nedenle, bu çalışmada Türkiye’nin dünya zeytin piyasasındaki konumu ve bu
konumun evrimi ağ analizi ile incelenecektir. Ağ analizi, uluslararası ticaret
ağlarının genel ve sektörel olarak incelenmesinde son yıllarda popüler bir araç
olarak karşımıza çıkmaktadır. Ağ analizi sonucunda elde edilen göstergelerin,
ülkelerin ticari önemlerini ağ içerisindeki bütüncül ticari ilişkileri dikkate
alarak ortaya koyması, çoğu zaman ülkelerin dünya ticaretindeki paylarına göre
belirlenen önem sırasından farklı sonuçlar ortaya koymaktadır. Bu anlamda da ağ
analizi göstergeleri söz konusu birinci derece göstergelere göre daha tercih
edilir bir gösterge olarak kabul edilmektedir. Bu çerçevede, çalışmada Türkiye’nin
zeytin ticaretindeki konumu 1995-2015 dönemi dış ticaret verileri kullanılarak ağ
analizi yaklaşımı ile incelenmektedir. Çalışmanın bulguları, Türkiye’nin zeytin
ticaretinin öneminin 2000 yılı sonrası artış gösterdiğini, ancak 2011 yılından
sonra azalmaya başladığını; ayrıca ihracat merkeziliğinin dönemsellikten (periyodisiteden)
ciddi biçimde etkilendiğini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | February 2, 2018 |
Acceptance Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 38 |