Kurumsal sosyal sorumluluk anlayışının evrensel
özellikleri küreselleşmenin bir sonucu olarak farklı ülkelerde
benimsenmektedir. Bu anlayış benimsendiği farklı bağlamlardaki yönetsel uygulamaları
doğrudan etkilemektedir. Ülkelerin ekonomi, sağlık, güvenlik ve ekolojik denge
ile ilgili karşılaştıkları sorunları çözmede yetersiz kalmaları, hem KSS
anlayışının yayılımı için uygun bir zemin oluşturmakta, hem de yönetsel
uygulamaların evrensel değerlerle yeniden biçimlenmesini sağlamaktadır. İşletmelerin
toplum düzeyinde karşılaşılan sorunlara verdikleri tepki genellikle KSS
anlayışının evrensel özelliklerini yansıtmaktadır. Buna rağmen,yönetsel uygulamalardüzeyinde
KSS anlayışının çeşitli boyutları, bu boyutlara bağlı olarak farklı uygulamaları
ortaya çıkarabilmektedir. Çalışmanın amacı KSS boyutlarının Türkiye’deki
otelcilik sektöründe nasıl bir çeşitlilik sergilediğini gösterip, Türkiye’ye
özgü KSS anlayışını ortaya koymaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemleri
ve içerik analizi tekniği kullanılarak söz konusu farklılık İstanbul bölgesinde
faaliyetlerini sürdüren otellerin KSS uygulamaları üzerinden incelenmektedir. KSS
anlayışına yön veren evrensel değerler açısından İstanbul bölgesindeki
otellerin KSS anlayışının farklı boyutları bulgulanmıştır. Bu bakımdan
araştırma kapsamında incelenen otellerin sosyal sorumluluk faaliyetlerine yön
veren yönetsel uygulamaların, KSS anlayışının toplumun sosyal taleplerine dönük
sosyal sorumluluğu içeren küresel boyutunu görece daha fazla yansıttığı
gözlemlenmiştir. Bulgular, içsel ve dışsal boyutların ise küresel boyuta oranla
daha sınırlı bir şekilde benimsendiğini ortaya çıkarmaktadır. Bu bakımdan
ilgili yazına kurumsal sosyal sorumluğun Türkiye’desöz konusu kavramsal
sınıflandırma temelinde incelenmesi yönüyle katkı sağlanmaktadır.
As a result of
globalization, corporate social responsibility perspective has been embraced by
various countries. This perspective directly affects managerial practices in
different countries. Economic, health, security and ecological system issues
create a suitable environment for the host countries which lack certain aspects
of dealing with the related problems. This also creates a perspective where
managerial practices are redesigned in light of universal standards of CSR.
From this standpoint, organizational response to social responsibility problems
is generally driven by the universal standards of corporate social
responsibility. Nevertheless, specific dimensions of CSR may dominate managerial
practices paving the way for different kinds of practices in different
countries. In this article, we investigate the CSR perspective of the hotels
located in İstanbul area and explore related dimensions of CSR activities using
quantitative research methods and content analysis technique. The results of
the study indicate that hotels in İstanbul are more likely to use global
dimension of CSR perspective and less likely to use internal and external
dimensions when engaging with the managerial practices. Thus, contribution to
related literature is achieved through the evaluation of conceptual
classification of CSR in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2019 |
Submission Date | August 15, 2018 |
Acceptance Date | January 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |