In the current study, it was aimed to determine the extent to which pre-school teachers possess thinking supportive behaviours on the basis of their own perceptions and to investigate whether this varies depending on some variables. In the current study employing the survey model, a total of 190 pre-school teachers were reached and the analyses were carried out on the responses given by 157 teachers as a result of removing outliers. In the study, data were collected with the “Scale of Thinking Supportive Teacher Behaviours - Preschool Teacher Form”. In the analysis of the data, descriptive statistics were calculated, one-way analysis of variance (ANOVA) and Mann Whitney U test were used. According to the results of the study, although the pre-school teachers perceive themselves highly adequate in exhibiting thinking supportive behaviours, the dimension in which the pre-school teachers perceive themselves as the most inadequate is “reflecting through documentation”. The pre-school teachers’ thinking supportive behaviours were found to be not varying significantly depending on “the number of students in the class” and “having a person helping them in the class”. The teachers’ thinking supportive behaviours were found to vary significantly depending on the variables of “having received training on thinking skills”, “having received training about programs such as Regio Emilia/High Scope” and “having enough space for each student in the class” in the sub-dimension of “reflecting through documentation”. Moreover, the scores taken from the sub-dimensions and the whole scale were found to vary significantly depending on the variable of “the type of institution worked”. In light of the findings of the study, some suggestions were made.
Preschool teachers thinking support behaviors asking higher-order questions reflecting through documentation providing free/flexible learning environments
Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin kendi algılarına göre düşünmeyi destekleme davranışlarını ne düzeyde gösterdiklerinin belirlenmesi ve bunun bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada, 190 okul öncesi öğretmenine ulaşılmış, uç değerlerin ayıklanması sonucunda analizler 157 öğretmenin yanıtları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler “Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Davranışları Ölçeği – Okul Öncesi Öğretmeni Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler hesaplanmış, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul öncesi öğretmenlerinin düşünmeyi destekleme davranışlarını yüksek düzeyde göstermekle birlikte, görece kendilerini en yetersiz gördükleri boyutun Dökümantasyon Aracılığıyla Yansıtma olduğu dikkat çekmektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin düşünmeyi destekleme davranışları, “sınıftaki öğrenci sayısına” ve “sınıfta yardımcı personel olma durumuna” göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğretmenlerin düşünmeyi destekleme davranışları, “düşünme becerileri ile ilgili eğitim alma”, “Regio Emilia/High Scope vb. programlara ilişkin eğitim alma” ve “sınıfta öğrenci başına yeterli alan olma” değişkenlerine göre Dökümantasyon Aracılığıyla Yansıtma boyutunda anlamlı farklılık göstermiştir. “Görev yapılan kurum türüne” göre yapılan karşılaştırmalar ise alt boyutlarda ve toplam puanda anlamlı farklılaşmanın olduğunu göstermiştir. Araştırmada sonuçlara bağlı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Okul öncesi öğretmenleri düşünmeyi destekleme davranışları üst düzey soru sorma dökümantasyon aracılığıyla yansıtma özgür/esnek öğrenme ortamları sunma.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.