As old as the history of humanity, art has been practiced in various places throughout the ages. The concept of art studio, which is generally associated with artistic activities, is also associated with many craft branches. Woodworking and carpentry, blacksmithing, pottery, carpet making, etc. professions are also practiced in studios. Art educators and students using art studios in education have had to leave these spaces during the Coronavirus (Covid-19) pandemic. The transition to distance education after the pandemic has left the art studios empty. This abandonment undoubtedly caused transformations in their perceptions. The main subject of this research is the metaphors produced about the concept of art workshop in distance education. This research aims to reveal the metaphorical perspectives of higher education art educators and students about the concept of 'art studio' in distance education. Metaphor analysis, one of the qualitative research methods, was used in conducting this research. It is seen that art educators and students created a total of 27 types of metaphors under seven categories for the concept of art studio. The metaphors that the participants stated the most were listed as house, life, kitchen, factory, and pal. It can be suggested that similar studies can be conducted with younger age groups of students studying at different educational levels.
İnsanlık tarihi kadar eski olan sanat, çağlar boyunca çeşitli yerlerde icra edilmiştir. Genellikle sanatsal faaliyetlerle ilişkilendirilen sanat atölyesi kavramı, birçok zanaat dalıyla da ilişkilendirilmektedir. Ağaç işleri ve marangozluk, demircilik, çömlekçilik, halıcılık vb. meslekler de atölyelerde icra edilmektedir. Çeşitli eğitim kademelerinde gerçekleştirilen sanat eğitiminde atölyeleri kullanan öğretmen ve öğrenciler Koronavirüs (Kovid-19) pandemisinde bu mekânları terk etmek zorunda kalmışlardır. Pandemi süresince uzaktan eğitime geçilmesi sanat stüdyolarını boş bırakmıştır. Bu terk ediş kuşkusuz algılarında da dönüşümlere neden olmuştur. Bu araştırmanın ana konusunu, uzaktan eğitimde sanat atölyesi kavramıyla ilgili üretilen metaforlar oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, sanat eğitimcisi ve öğrencilerinin uzaktan eğitimde ‘sanat atölyesi’ kavramına ilişkin metaforik bakış açılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın yürütülmesinde nitel araştırma yöntemlerinden biri olan metafor analizi yöntemi kullanılmıştır. Sanat eğitimcileri ve öğrencilerinin sanat atölyesi kavramına yönelik yedi kategori altında toplam 27 çeşit metafor ürettikleri görülmüştür. Katılımcıların en çok ifade ettikleri metaforlar ev, hayat, mutfak, fabrika ve dost olarak sıralanmıştır. Benzer çalışmaların farklı eğitim kademelerinde öğrenim gören daha küçük yaş gruplarındaki öğrencilerle de yapılması önerilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.