Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri

Yıl 2020, , 122 - 142, 20.04.2020
https://doi.org/10.34056/aujef.674213

Öz

Bu çalışmada, 19. Milli Eğitim Şurasında eğitim kurumları yöneticilerinin atanması ve değerlendirilmesine ilişkin alınan kararlar ile 29026 sayılı yönetmelikle eğitim kurumları yöneticilerinin görevlendirilmeleri konusunda yapılan değişikliklere ilişkin okul yöneticilerinin görüş ve önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden du¬rum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu toplam 11 okul müdür ve müdür yardımcısı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin, yönetmeliğe ilişkin görüşlerinin; yönetmelikte nesnel bir sistem getirmemiş olması ve değerlendirme ölçütlerinin belirgin olmaması gibi nedenlerle genellikle olumsuz olduğu görülmüştür. 19. Milli Eğitim Şurasında alınan kararları ise liyakati ve süreç değerlendirmesini ön plana çıkarması gibi nedenlerle olumlu buldukları, yine de değerlendirme ölçütlerinin daha belirgin ve nesnel bir şekilde ifade edilmesi gerektiğine vurgu yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akbaşlı, S. & Balıkçı, A. (2013). Okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerine göre okul yöneticisinin meslekleşmesinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 366-377.
  • Akçadağ, T. (2014). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla yöneticilerin yetiştirilme, atama ve yer değiştirmeleri; sorunlar ve çözümler. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 135-150.
  • Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 9(2), 89-105.
  • Altın, F. & Vatanartıran, S. (2014). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme, atama ve sürekli geliştirme model önerisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 17-35.
  • Aslanargun, E. (2011). Türkiye’de okul yönetimi ve atama yönetmelikleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education, 6(4), 2646-2659.
  • Balcı, A. (2011). Etkili okul ve okul geliştirme: kuram, uygulama ve araştırma. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (1988). Eğitim yöneticiliği. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (18. Basım). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bush, T. & Glover, D. (2014). School leadership models: what do we know?.School Leadership & Management, 34(5), 553-571.
  • Cardno, C. (2005). Leadership and professional development: The quiet revolution. International Journal of Educational Management, 19(4), 292-306.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: SAGE Publications.
  • Davies, B. J. & Davies, B. (2006). Developing a model for strategic leadership in schools. Educational Management Administration & Leadership, 34(1), 121-139.
  • Demir, S. B. & Pınar, M. A. (2013). 2011 yılı yönetici atama ve yer değiştirme yönetmeliğinin içeriğine ve puanlama ölçütlerine ilişkin yönetici görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 8(6), 123-143.
  • Doğan, S., Demir, S. B. & Pınar, M. A. (2014). Yönetici görüşlerine göre MEB 2013 yılı yönetici atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Kurumsal Eğiitmbilim Dergisi, 7(2), 224-245.
  • Günay, E. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına bağlu okul ve kurum yöneticilerinin seçimi, yetiştirilmesi ve atanmaları üzerine araştırma. Millî Eğitim Dergisi, 161.http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/161/gunay.htm.
  • Ingvarson, L. (2006). Standards for school leadership. Research Developments, 16(16), 1-4.
  • Işık, H. (2003). Okul müdürlerinin yetiştirilmelerinde yeni bir model önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 206-211.
  • İlgar, L. (2005). Eğitim yönetimi, okul yönetimi, sınıf yönetimi (3. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Karip, E. & Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(18), 193-207.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: Sorunlar - çözümler ve öneriler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Kurtulmuş, M., Günda, A. & Ardıç, T. (2012). Zorunlu yer değişikliği uygulamasına (rotasyon) ilişkin ilköğretim yöneticilerinin görüşleri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 49-57.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. London: DfES and Nottingham: NCSL.
  • Leithwood, K., Seashore Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning: A review of research for the Learning from Leadership Project. New York, NY: The Wallace Foundation.
  • Lynn, D. (1991). The application for case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9).
  • Mayring, P. (2000). Nitel araştırmaya giriş. A. Gümüş ve M. S. Durgun. (Çev.). Adana: Baki Kitabevi.
  • Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Paper commissioned for the'Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers' Activity, OECD.
  • Okçu, V. (2011). Türkiye’de okul yöneticilerinin yetiştirilmesi ve atanmasına ilişkin mevcut durum, beklentiler ve öneriler. Electronic Journal of Social Sciences, 10(37), 244-266.
  • Özdemir, S. (2013). Eğitim yönetiminin alanı ve kapsamı. Servet Özdemir. (Ed.). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama içinde, (s.1-8), Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (3. Baskıdan Çeviri). Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2000). İnsan kaynakları yönetimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63-75.
  • Stake, R. E. (2000). Case studies. Norman K. Denzin ve Yvonna S. Lincoln. (Eds.), Handbook of Qualitative Research içinde, s. 17-25, Thousand Oaks, California: Sage Pub.
  • Süngü, H. (2012). Türkiye, Almanya, Fransa ve İngiltere’de Okul Müdürlerinin Atanması ve Yetiştirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 33-48.
  • Şahin, A. E. (2009). Türkiye’de ilköğretim okulu müdürlüğünün bir meslek olarak mevcut durumu: Bir Delphi çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 26, 125-136.
  • Taş, A. & Önder, E. (2010). 2004 yılı ve sonrasında yayınlanan eğitim kurumları yöneticileirnin atama ve yer değiştirmelerine ilişkin yönetmeliklerin karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010/2, 171-185.
  • Ünal, S. (2000). Okulda insan kaynakları yönetimi. Millî Eğitim Dergisi, 146. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/146/unal.htm
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Karaköse, T. & Erol, E. (2012). Okul yöneticilerine uygulanan zorunlu yer değiştirme uygulaması hakkında okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 65-83.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde ni¬tel araştırma yöntemleri (Göz. Geç. 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research. design and methods (5th Edition). Thousand Oaks, California: Sage Pub.

Opinions of School Administrators on Appointment and Evaluation of School Principals Within the Scope of 19. Education Council Decisions and No.29026

Yıl 2020, , 122 - 142, 20.04.2020
https://doi.org/10.34056/aujef.674213

Öz

In this study it was aimed to determine opinions and suggestions of school principals on decisions taken at 19. National Education Council and legislation no.29026 about appointment and evaluation of school principals. The study was designed by using case study method, one of the qualitative study methods. The participants of study consisted of 11 school principals and vice principals. Data, collected with semi-structured interviews, were analyzed with content-analysis method. Results of the study showed that the participant school principals criticize legislation no.29026 by indicating that does not include an objective appointment system and clear evaluation criteria. On the other hand, principals evaluated the decisions taken at 19. National Education Council positively because these decisions emphasize merit and process evaluation but they stated that evaluation criteria should be clearer and more objective.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akbaşlı, S. & Balıkçı, A. (2013). Okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerine göre okul yöneticisinin meslekleşmesinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 366-377.
  • Akçadağ, T. (2014). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla yöneticilerin yetiştirilme, atama ve yer değiştirmeleri; sorunlar ve çözümler. Mehmet Akif Ersoy Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 135-150.
  • Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 9(2), 89-105.
  • Altın, F. & Vatanartıran, S. (2014). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme, atama ve sürekli geliştirme model önerisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 17-35.
  • Aslanargun, E. (2011). Türkiye’de okul yönetimi ve atama yönetmelikleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education, 6(4), 2646-2659.
  • Balcı, A. (2011). Etkili okul ve okul geliştirme: kuram, uygulama ve araştırma. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (1988). Eğitim yöneticiliği. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (18. Basım). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bush, T. & Glover, D. (2014). School leadership models: what do we know?.School Leadership & Management, 34(5), 553-571.
  • Cardno, C. (2005). Leadership and professional development: The quiet revolution. International Journal of Educational Management, 19(4), 292-306.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: SAGE Publications.
  • Davies, B. J. & Davies, B. (2006). Developing a model for strategic leadership in schools. Educational Management Administration & Leadership, 34(1), 121-139.
  • Demir, S. B. & Pınar, M. A. (2013). 2011 yılı yönetici atama ve yer değiştirme yönetmeliğinin içeriğine ve puanlama ölçütlerine ilişkin yönetici görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 8(6), 123-143.
  • Doğan, S., Demir, S. B. & Pınar, M. A. (2014). Yönetici görüşlerine göre MEB 2013 yılı yönetici atama ve yer değiştirme yönetmeliği. Kurumsal Eğiitmbilim Dergisi, 7(2), 224-245.
  • Günay, E. (2004). Milli Eğitim Bakanlığına bağlu okul ve kurum yöneticilerinin seçimi, yetiştirilmesi ve atanmaları üzerine araştırma. Millî Eğitim Dergisi, 161.http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/161/gunay.htm.
  • Ingvarson, L. (2006). Standards for school leadership. Research Developments, 16(16), 1-4.
  • Işık, H. (2003). Okul müdürlerinin yetiştirilmelerinde yeni bir model önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 206-211.
  • İlgar, L. (2005). Eğitim yönetimi, okul yönetimi, sınıf yönetimi (3. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Karip, E. & Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(18), 193-207.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: Sorunlar - çözümler ve öneriler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Kurtulmuş, M., Günda, A. & Ardıç, T. (2012). Zorunlu yer değişikliği uygulamasına (rotasyon) ilişkin ilköğretim yöneticilerinin görüşleri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 49-57.
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. London: DfES and Nottingham: NCSL.
  • Leithwood, K., Seashore Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning: A review of research for the Learning from Leadership Project. New York, NY: The Wallace Foundation.
  • Lynn, D. (1991). The application for case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9).
  • Mayring, P. (2000). Nitel araştırmaya giriş. A. Gümüş ve M. S. Durgun. (Çev.). Adana: Baki Kitabevi.
  • Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Paper commissioned for the'Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers' Activity, OECD.
  • Okçu, V. (2011). Türkiye’de okul yöneticilerinin yetiştirilmesi ve atanmasına ilişkin mevcut durum, beklentiler ve öneriler. Electronic Journal of Social Sciences, 10(37), 244-266.
  • Özdemir, S. (2013). Eğitim yönetiminin alanı ve kapsamı. Servet Özdemir. (Ed.). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama içinde, (s.1-8), Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (3. Baskıdan Çeviri). Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2000). İnsan kaynakları yönetimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63-75.
  • Stake, R. E. (2000). Case studies. Norman K. Denzin ve Yvonna S. Lincoln. (Eds.), Handbook of Qualitative Research içinde, s. 17-25, Thousand Oaks, California: Sage Pub.
  • Süngü, H. (2012). Türkiye, Almanya, Fransa ve İngiltere’de Okul Müdürlerinin Atanması ve Yetiştirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 33-48.
  • Şahin, A. E. (2009). Türkiye’de ilköğretim okulu müdürlüğünün bir meslek olarak mevcut durumu: Bir Delphi çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakultesi Dergisi, 26, 125-136.
  • Taş, A. & Önder, E. (2010). 2004 yılı ve sonrasında yayınlanan eğitim kurumları yöneticileirnin atama ve yer değiştirmelerine ilişkin yönetmeliklerin karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010/2, 171-185.
  • Ünal, S. (2000). Okulda insan kaynakları yönetimi. Millî Eğitim Dergisi, 146. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/146/unal.htm
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Karaköse, T. & Erol, E. (2012). Okul yöneticilerine uygulanan zorunlu yer değiştirme uygulaması hakkında okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 65-83.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde ni¬tel araştırma yöntemleri (Göz. Geç. 6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research. design and methods (5th Edition). Thousand Oaks, California: Sage Pub.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Coşkun Bayrak 0000-0001-5524-5206

Beyza Himmetoğlu 0000-0003-0757-232X

Damla Ayduğ 0000-0001-8348-5098

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Bayrak, C., Himmetoğlu, B., & Ayduğ, D. (2020). Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 122-142. https://doi.org/10.34056/aujef.674213
AMA Bayrak C, Himmetoğlu B, Ayduğ D. Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Nisan 2020;4(2):122-142. doi:10.34056/aujef.674213
Chicago Bayrak, Coşkun, Beyza Himmetoğlu, ve Damla Ayduğ. “Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları Ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması Ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, sy. 2 (Nisan 2020): 122-42. https://doi.org/10.34056/aujef.674213.
EndNote Bayrak C, Himmetoğlu B, Ayduğ D (01 Nisan 2020) Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4 2 122–142.
IEEE C. Bayrak, B. Himmetoğlu, ve D. Ayduğ, “Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 2, ss. 122–142, 2020, doi: 10.34056/aujef.674213.
ISNAD Bayrak, Coşkun vd. “Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları Ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması Ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/2 (Nisan 2020), 122-142. https://doi.org/10.34056/aujef.674213.
JAMA Bayrak C, Himmetoğlu B, Ayduğ D. Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020;4:122–142.
MLA Bayrak, Coşkun vd. “Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları Ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması Ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 2, 2020, ss. 122-4, doi:10.34056/aujef.674213.
Vancouver Bayrak C, Himmetoğlu B, Ayduğ D. Okul Yöneticilerinin 19. Milli Eğitim Şurası Kararları ve 29026 Sayılı Yönetmelik Çerçevesinde Okul Yöneticilerinin Atanması ve Değerlendirilmesine İlişkin Görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020;4(2):122-4.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.