Universally, the functioning of each language
system is composed of some specific sequences. As one of these regulations,
prosodic structure, a phonological component, includes supraaural facts above
segmental phonemes. Although the suprasegmental phonemes, which can
functionally be semantically distinctive, appear in every language, they may
not exhibit a contrastive relationship in each language as a result of varying
structures of languages and thus they may not function as a prosodeme as well.
In this review article, for the first time in Turkish linguistics literature, some
suprasegmental phonemes, word stress, duration, juncture, intonation and focus
phonemes have been discussed comparatively in Hindi and Turkish. Thus, it has
been aimed to describe how the conditions of the suprasegmental phonemes
function as a prosodeme vary among languages. Within the framework of observed
regulations, the possible reasons of the similarities and differences in the
sequences of both languages are discussed.
Evrensel olarak her dil sisteminin işleyişi
belli başlı dizgelerden oluşmaktadır. Bunlardan biri olan ve sesbilimsel bir
bileşen olan bürün (prosody) dizgesi, parçalı sesbirimlerin
daha üstündeki ses-üstü olguları kapsamaktadır. İşlevsel olarak anlam ayırt
edici olma özelliği taşıyabilen parçalarüstü sesbirimler her dilde var
olmalarına karşın, dillerdeki farklı yapılanmalar sonucu, her dilde karşıtlık
ilişkisi sergilemeyebilirler ve bu nedenle bürünbirim (prosedeme) olma özelliği de taşımazlar. Bu derleme yazısında Türkçe
alanyazında ilk kez, Hintçe ve Türkçede
yer alan parçalarüstü sesbirimlerden vurgu, süre, kavşak, ezgi ve odak
sesbirimleri karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Böylelikle parçalarüstü
sesbirimlerin bürünbirim olma koşullarının dilden dile nasıl değişiklik
gösterebildiği betimlenmeye çalışılmış, gözlemlenen bulgular çerçevesinde, her
iki dilin bürün dizgelerindeki benzerlik ve farklılıkların olası nedenleri
tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 - Prof. Dr. Seyyare DUMAN (Special Issue) |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.