The biological, mental and social
developments of young individuals differ from those of children and adult
target audiences. Therefore, the importance of using materials which will
attract young individuals’ attention according to their learning styles is
evident. In this context, it is inevitable for current German coursebooks which
are published for young people to include topics and texts according to their
interests. One of the most attention grabbing and motivating tools in German
coursebooks used in foreign language teaching for young people is the texts
present in these books. The purpose of this study is to analyse the types of
texts and their contents in two up-to-date beginner level German coursebooks
used in international areas. For this purpose, it is examined in this study to
what degree the texts used in the German coursebooks affect young people’s
interests and needs. To obtain the findings of the study, the document analysis
technique, which is one of the qualitative research methods, was used for the
text types and their analysis for both books. As a result of the study, it was
found that pragmatic texts were intensively used in both German coursebooks. It
is determined that getting to know the daily life in the target language,
attracting young people’s attention with different contents, reflecting the
richness of the contemporary language, encouraging the target audience towards
action-oriented tendencies and obtaining cultural knowledge are among the
purposes of using pragmatic texts in the mentioned German coursebooks.
Genç bireylerin biyolojik, zihinsel ve sosyal
gelişimleri, çocuk ve yetişkin hedef kitlelere göre farklılaşmaktadır.
Dolayısıyla genç bireylerin öğrenme biçimlerine göre dikkatelerini çekecek
materyal kullanımının önemi ortaya çıkmaktadır. Bu bağlamda gençler için
üretilmiş günümüz Almanca ders kitaplarında gençlerin ilgi alanlarına yönelik
konular ve metin içeriklerinin bulundurulması kaçınılmazdır. Gençlere yönelik
yabancı dil öğreniminde kullanılan Almanca ders kitaplarında gençlerin
ilgilerini çekebilecek ve onları motive edecek en önemli araçlardan biri, bu
kitaplarda yer alan metinlerdir. Bu çalışmanın amacı uluslararası alanlarda
kullanılan başlangıç seviyesindeki iki güncel Almanca ders kitabı örneğinde, kullanılan
metin türlerini ve içeriklerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Almanca
ders kitapları örneğinde kullanılan metinlerin, gençlerin ilgi alanları ve gereksinimlerini
ne derecede etkileyebileceği konusu incelenmiştir. Çalışma bulgularını elde
edebilmek için her iki kitapta metin türleri ve incelemesi için nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi tekniği uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda her
iki Almanca ders kitabında metin türleri açısından kullanmalık metinlerin yoğun
bir biçimde kullanıldğı tespit edilmiştir. Belirtilen Almanca ders kitaplarında
kullanmalık metinlerin kullanım amaçları olarak, hedef dildeki günlük hayatı
yakından tanımak, gençlerin dikkatlerini farklı içerikler ile çekmek, güncel
dilin kullanım zenginliğini yansıtmak,
hedef ktitleyi eylem odaklı yönelimlere teşvik etmek ve kültürel
bilgiler edinmek amacıyla yer aldığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 - Prof. Dr. Seyyare DUMAN (Special Issue) |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.