Mizahın doğasını anlamaya dönük gözlem, düşünce ve öneriler oldukça
eskilere uzanır ve bunlar genel olarak bilişsel,
toplumsal ve psikoanalitik yaklaşımlar
olmak üzere çok genel nitelikli üç başlık altında toplanır. Bu yaklaşımların
her biri mizah olgusuna farklı bir açıdan yaklaşır ve ilgili açıdan
belirginleşen özelliği öne çıkarak o özelliğin bir kuramını oluşturur. Mizaha
dair bir doğruluk ortaya koydukları tartışma götürmese de bu kuramların her birinin
mizahın yalnızca bir ya da birkaç yönünü anlamamızı sağladığı söylenebilir. Bu
yazı, mütevazi bir hedefe odaklanarak mizah barındıran metinleri biçimlendiren
temel özelliğin ‘uyuşmazlık’ olduğunu iddia eden bilişsel yaklaşımı mercek
altına almayı ve uyuşmazlık kuramlarının ilgili metinleri çözümleme biçimini
tartışmayı amaçlamaktadır.
Observations, ideas, and proposals that aim to have an insight into
humor date back to ancient times, and those proposals that have been generally
accepted in this particular field of study are commonly classified into three
groups as cognitive, social, and psychoanalytical approaches. Each one of these
approaches focuses on a different aspect of humor, and builds a theory around
this particular aspect. It is fair to say that each one of these theories built
this way explains one aspect of the truth about humor yet none of them provides
an across-the-broard theory of humor in its extended sense. This paper aims to
investigate into the nature of humor by focusing in on the concept of
‘incongruence’ / ‘conflict’ as understood within cognitive models and to discuss
the ways that incongruence models analyze texts that contain verbally expressed
humor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 - Prof. Dr. Seyyare DUMAN (Special Issue) |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.