The aim of the study was to examine leadership styles of school pricinples according to opinions of teachers. The study was designed as a quantitative survey model. The data were gathered via “School Principal Leadership Style Scale” developed by Akan, Yıldırım and Yalçın (2014). The population of the study consisted of 3200 teachers who were working in state schools in Tepebaşı district of Eskişehir province during 2016-2017 academic year. Proportionate stratified random sampling was used in the study and the sample consisted of 400 teachers including primary school teachers, teachers from different branches and teachers of vocational courses.. Arithmetic mean, standard deviation, frequency, percentage, independent samples t-test and ANOVA were used to analyze the data.. The findings of the study revealed that the level of transactional leadership style of school principals was “high”, the level of transformational and laissez faire leadership style of school principals were “moderate”. There weren’t any statistically significant results in terms of gender and school type variables. However there was statistically significant result in terms of branch variable.
Leadership styles school principals transformational leadership transactional leadership laissez faire leadership
Bu çalışmada öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin liderlik stillerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma olarak desenlenen çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada Akan, Yıldırım ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen “Okul Müdürleri Liderlik Stilleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştrmanın evrenini Eskişehir ili Tepebaşı ilçesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılında devlet okullarında görev yapan 3200 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminin belirlenmesinde olasılık temelli örnekleme yöntemlerinden oranlı tabaka örnekleme tekniği kullanılmış ve araştırmaya 400 sınıf branş ve meslek dersi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada, yüzde, frekans, standart sapma ve aritmetik ortalamadan yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıkların belirlenmesi amacıyla ANOVA ve t-testinden yararlanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesiyle elde edilen sonuçlar müdürlerin sürdürümcü liderlik stillerini yüksek, dönüşümcü ve serbest bırakıcı liderlik stillerini de orta düzeyde sergilediklerini göstermektedir. Okul müdürlerinin liderlik stilleri cinsiyet ve okul türü değişkenleri bağlamında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermezken, serbest bırakıcı liderlik boyutunda branş değişkeni bağlamında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Liderlik stilleri okul müdürleri dönüşümcü liderlik sürdürümcü liderlik serbest bırakıcı liderlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.