Günümüzde öğretmenlik mesleğinde başarıyı yakalamak için öğretmenlerde bulunması gereken özellik ve becerilerin belirlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Öğretmenlerin, öğrencilerinin kendilerinden neler beklediklerini bilmeleri eğitimin kalitesinin yükseltilmesi açısından önemlidir. Bu bağlamda bu araştırmanın temel amacı, meslek lisesi öğrencilerinin, ideal bir öğretmen olarak öğretmenlerinden bekledikleri özellikleri ve becerileri belirlemektir. Bu araştırmada, öğrenci görüşlerine göre, "ideal öğretmen" olgusu incelendiğinden dolayı, fenomonoloji deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ili Odunpazarı ilçesi meslek liselerinde eğitim öğretimine devam eden 410 meslek lisesi öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma sonucunda, öğrencilerin öğretmenlerden özellikle göstermelerini bekledikleri temel değerlerin; adalet, sevgi, saygı, hoşgörü, güven, merhamet, yardımseverlik ve çalışkanlık olduğu anlaşılmıştır. Meslek lisesi öğrencilerinin öğretmenlerden bekledikleri ideal öğretmen özellikleri ve becerileriyle ilgili düşünceleri, öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimi süreçlerinde değerlendirilmelidir. Öğretmenlerin sahip olması gereken özellik ve becerilere ilişkin farklı örneklem ve yöntemlerle (nicel, nitel veya karma) desenlenmiş araştırmalar yapılmalıdır.
Today, in order to achieve success in the teaching profession, it is necessary to determine the features and skills that teachers should have. It is important for teachers to know what their students expect from them in order to improve the quality of education. In this context, the main aim of this research is to determine the characteristics and skills that vocational high school students expect from their teachers as an ideal teacher. In this study, according to the opinions of the students, because the phenomenon of "ideal teacher" was examined, the phenomenology pattern was preferred. The study group of the research consisted of 410 vocational high school students who continue their education in the vocational high schools of Odunpazarı district of Eskişehir in the 2018-2019 academic year. As a result of the study, the basic values that students expect from teachers to show are; justice, love, respect, tolerance, trust, compassion, helpfulness and diligence. The opinions of vocational high school students about the ideal teacher characteristics and skills that they expect from teachers should be evaluated in the pre-service and in-service training processes of teachers. Designed studies should be conducted with different samples and methods (quantitative, qualitative or mixed) regarding the features and skills that teachers should have.
Teacher characteristics and skills ideal teacher classroom management educational administration
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.