Kişiler arası iletişim başta olmak üzere kişilik, gelişim ve psikopatolojiyi açıklamaya yönelik bir çerçeveye sahip olan Transaksiyonel Analiz Terapisi (TA) hümanizm, özerlik ve eşitliği temel alarak terapinin merkezine danışanı koyan bir terapi yaklaşımıdır. TA’nın iki temel amacı olduğu görülmektedir. Bunlar (i) bireylerin erken çocukluk dönemlerinde şekillenen ve hayat akışında süregelen ancak mevcut yaşamlarını aksatan çocukluk dönemi kararlarını diğer bir ifade ile yaşam senaryolarını değiştirmelerine yardım etme ve (ii) bireylerin kişiler arası ilişkilerinde ortaya çıkan sorunlar konusunda ortaya koydukları baskın yapılara farkındalık kazanmasına yardım etme. TA insan davranışlarıyla ilgili anlaşılması zor olan kavramları basit bir dil kullanarak açıklamış ve böylece günlük yaşamda kullanılabilir hale getirmiştir. Ülkemizde TA ve kavramları üzerine yapılan tezler olmasına karşın kapsamlı bir şekilde incelendiği sınırlı sayıda derleme çalışması vardır. Bu makalenin amacı TA’nın bütüncül bir gözden geçirmesini sunmaktır. Bu doğrultuda insan doğasına bakışı, temel kavramları, psikopatalojiye bakışı, terapötik amaçları, terapistin rolü ve işlevi, terapötik teknik ve yöntemlerine yer verilmiş ardından kapsamlı bir şekilde çok kültürlülük açısından değerlerdirmesini yapılarak yaklaşımın katkıları ile sınırlılıklarına değinilmiştir.
Transactional Analysis Therapy (TA), which has a framework to explain personality, development and psychopathology, especially interpersonal communication, is a therapy approach that places the client at the center of therapy based on humanism, autonomy and equality. It is seen that TA has two aims. These are (i) to help individuals change their childhood scenarios, in other words, their life decisions that take shape in early childhood and continue in the flow of life but disrupt their current lives (ii) to help individuals become aware of the dominant structures that they present about problems that arise in interpersonal relationships. Therapy has explained the difficult concepts of human behavior in a simple language and thus makes it usable in everyday life. Among the studies conducted in our country, it is observed that TA has not find enough space for itself. In addition, there is limited amount of review study examining TA comprehensiveley. The aim of this article is to provide a holistic overview of TA. In this direction, the perspective of human nature, its basic concepts, view of psychopathology, therapeutic goals, the role and function of the therapist, therapeutic techniques and methods were included, and then the approach was evaluated in terms of multiculturalism and the limitations of the approach were mentioned.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.