Bu araştırmada 2018-2021 LGS fen sorularının Bloom taksonomisine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda belirtilen yıllarda LGS sınavında yer alan toplam 80 fen bilimleri sorusu incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına göre yapılandırılmış olup veri toplama aracı olarak doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Veriler ise betimsel analizine göre analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular frekans ve yüzde şeklinde sunulmuştur. İnceleme sonucunda yıllara göre soruların en çok analiz basamağında (%61,25) yer aldığı belirlenmiştir. Daha sonra sırasıyla kavrama (%18,75), değerlendirme (%11,25) ve uygulama (%8,75) basamaklarından soruların yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınavda bilgi basamağından hiçbir sene soru sorulmaması dikkat çeken bir diğer sonuç olmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında, taksonomik açısından soruların bütün basamaklara hitap edebilecek düzeyde ve dengeli bir şekilde dağıtılması gerektiği öneri sunulmuştur.
This research aims to examine the 2018-2021 LGS science course questions according to Bloom's taxonomy. In this context, we have examined a total of 80 science questions in LGS in the specified years. The study employs a case study from qualitative research designs. We have used document review to collect the data. This study prefers deductive content analysis to analyze the data. We have quantified the findings by frequency and percentage. We have determined that the questions were mostly in the analysis (61.25%) according to the years. We have concluded that the questions were included in the comprehension (18.75%), evaluation (11.25%), and application (8.75%), respectively. Not asking any questions about the knowledge level can be considered a remarkable research result. In the light of the results obtained from the research, we have suggested that the questions should be distributed in a balanced manner in terms of taxonomies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.