During the university period, individuals join a social environment in which they learn to establish new relationships. The emergence of these new experiences can bring about interpersonal conflicts and the process of forgiveness. Disturbances in the individual's interactions with oneself and others during this process may have negative effects on forgiveness. Some theories and models mention the important roles of self-reflection and insight into the forgiveness process. However, the relationships between Gestalt contact disturbances, forgiveness, self-reflection, and insight were not examined sufficiently. The aim of the current study is to examine the mediating roles of self-reflection and insight in the relationship between Gestalt contact disturbances (contact, full contact, dependent contact, post-contact) and forgiveness (self forgiveness and forgiveness of others) in a sample of university students. The participants were a total of 377 university students, 246 (65.3%) women and 131 (34.7%) men, who were reached by convenient and snowball sampling methods. The current study included university students aged 18-30, with an average participant age of 23.93. In the data collection process Gestalt Contact Disturbances Scale, Self-Reflection and Insight Scale and Forgiveness Scale were applied. Descriptive statistics, correlation and mediation analyses were conducted using SPSS 23.0 and PROCESS Macro 4.2 (Model-4). The findings indicated that insight had a mediating role in the relationship between contact and full contact with self-forgiveness. Self-reflection had a mediating role in the relationship between dependent contact and post-contact with self-forgiveness, while insight had a mediating role in the relationship between contact and forgiveness of others.
Yok
Üniversite sürecinde bireyler yeni ilişkiler kurmayı öğrendikleri bir sosyal çevreye katılmaktadır. Bu yeni deneyimler kişilerarası çatışmaları ve affetme sürecini beraberinde getirebilmektedir. Bu süreçte kişinin kendisi ve diğerleri ile temasındaki engellenmelerin affetme üzerinde olumsuz etkiler bırakabileceği düşünülebilir. Bazı kuram ve modellerde affedicilik sürecinde kendine yansıtma ve içgörünün rollerine değinilmektedir. Ancak, Gestalt temas engelleri, affetme, kendine yansıtma ve içgörü arasındaki ilişkilerin yeterince incelenmediği görülmektedir. Mevcut araştırmanın amacı üniversite öğrencileri örnekleminde Gestalt temas engellerinin (temas, tam temas, bağımlı temas, temas sonrası) affetme (kendini affetme ve başkalarını affetme) ile ilişkisinde kendine yansıtma ve içgörünün aracı rollerini incelemektir. Katılımcılar kolay ulaşılabilir örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan 246 (%65.3) kadın, 131 (%34.7) erkek olmak üzere toplamda 377 üniversite öğrencisidir. Araştırmaya 18-30 yaş arasındaki üniversite öğrencileri dahil edilmiş olup katılımcıların yaş ortalaması 23.93’tür. Veri toplama sürecinde Gestalt Temas Engelleri Ölçeği, Kendine Yansıtma ve İçgörü Ölçeği ile Affetme Ölçeği uygulanmıştır. SPSS 23.0 ve PROCESS Macro 4.2. eklentisinden (Model-4) yararlanılarak betimsel istatistik, korelasyon ve aracılık analizleri yapılmıştır. Bulgular temas ve tam temasın kendini affetme ile ilişkisinde içgörünün aracı rollere sahip olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, bağımlı temas ve temas sonrasının kendini affetme ile ilişkisinde kendine yansıtmanın; temasın başkalarını affetme ile ilişkisinde ise içgörünün aracı rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Yok
Yok
Yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | January 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.