Education is a process that integrates individuals into society and aims to raise them as active citizens. In this respect, schools should be democratic environments. People should experience democracy in all facets of their lives in a democracy-governed nation. The better democracy is implemented in a country, the greater the share of democratic education in that country. It is important for researchers to present a general framework about the studies on this subject. In addition to the researchers working on education, researchers conducting research in other fields are also interested in democratic education. The fact that there is a wide range of researchers interested in democratic education has led to an increase in the number of studies on this subject. Presenting a general framework regarding the studies on this subject is very important for researchers. This research examines a 36-year trend in publications in the field of democratic education through a systematic literature review and bibliometric analysis. In this context, a total of 387 studies published in Web of Science SSCI-indexed journals between 1986 and 2022 were analyzed in terms of various variables such as publication year and research methods. The data analysis was conducted using VOSviewer 1.6.18 software. Based on the bibliometric analysis and systematic reviews, it was found that the most cited author was Westheimer (2004), and the commonly used concepts in the keywords and abstracts of the studies were "democracy" and "education". Furthermore, the analysis revealed an increasing trend in the number of publications between 1986 and 2022, with the majority of studies conducted in the United Kingdom. It was also observed that articles with two authors were more prevalent, and qualitative methods were predominantly employed in the articles. The other findings of the study were discussed in detail, comparing them with previous research.
Eğitim bireyi topluma kazandıran, onun toplum içinde etkin bir vatandaş olarak yetişmesini amaçlayan bir süreçtir. Demokrasiyle yönetilen bir ülkede bireyler hayatın her anında demokrasiyi deneyimlemelidir. Bir ülkede demokrasi ne kadar iyi uygulanıyorsa demokratik eğitimin da burada payı çok büyüktür. Bu nedenle demokratik eğitim geçmişten bugüne önemini her zaman korumuş bir konudur. Demokratik eğitimin geniş bir araştırmacı kitlesi tarafından ilgi duyulması bu konuda yapılan çalışmaları da artırmıştır. Bu konuda yapılmış çalışmalar hakkında genel bir çerçeve sunulması araştırmacılar için önemli görülmektedir. Bu araştırmada demokratik eğitim alanında yayımlanan çalışmalardaki 36 yıllık eğilim sistematik literatür taraması ve bibliyometrik analizle incelenmiştir. Bu bağlamda, Web of Science SSCI indeksli dergilerde 1986-2022 yılları arasında yayımlanmış toplam 387 çalışma farklı değişkenler açısından (yayın yılı, kullanılan yöntemler vb.) incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde VOSviewer 1.6.18 versiyonlu yazılım kullanılmıştır. Yapılan bibliyometrik analizler ve sistematik incelemeler sonucunda, en çok atıf alan yazarın Westheimer (2004) olduğu, çalışmaların anahtar kelimeler bölümünde ve özetlerinde sıklıkla yer verilen kavramların “democracy” ve “education” kavramları olduğunu göstermiştir. Ayrıca, 1986-2022 yılları arasında yayın sayısının artış eğilimi gösterdiği, en fazla çalışmanın İngiltere’de yapıldığı, yazar sayısına göre iki yazarlı makalelerin daha çok sayıda olduğu ve makalelerde genel olarak nitel yöntemlerin kullanıldığı ortaya konulmuştur. Çalışmada elde edilen diğer bulgular daha önceki çalışmalarla da kıyaslanarak detaylı olarak tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.