Reflective thinking hierarchical linear models problem solving Yansıtıcı düşünme hiyerarşik lineer modeller problem çözme
The purpose of this study is to identify the student and teacher level factors that explain the reflective thinking skills through problem solving of elementary school pupils. The research was conducted in public elementary schools in three Van districts: Pekyolu, Tuşba, and Edremit. The study's sample consists of 52 mathematics teachers and 1126 elementary school pupils. "Participant Information Form," "Reflective Thinking Ability Through Problem Solving Scale," and "Mathematics Problem Solving Attitude Scale" are data gathering tools for pupils. Teachers' data was gathered using the "Participant Information Form," the "Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Preservice Teachers," and the "Scale for Learner Autonomy Support."
According to the results, it is found that the 90 % of variance in dependent variable can be explained by student level variables. Teacher level variables could explain 10% of outcome variance. The gender of students, receiving private tuition, book reading frequency, time devoted to studying mathematics, and attitude through problem solving are significant factors that can predict the dependent variable. Moreover, students' reflective thinking ability can be significantly influenced by teacher-level factors, such as teachers' knowledge of problem-solving steps and their tendency for reflective thinking. The authors recommend education or seminars that develop teachers’ reflective thinking tendency and problem-solving courses be provided in mathematics teaching undergraduate programs. Students should be supported in gaining reading habit and activities that have positive impact on the students’ problem-solving attitude.
Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin problem çözme yönelik yansıtıcı düşünme becerilerini açıklayan öğrenci ve öğretmen düzeyindeki faktörleri belirlemektir. Araştırma, Van'ın üç ilçesindeki (İpekyolu, Tuşba ve Edremit) devlet ilköğretim okullarında yürütülmüştür: Araştırmanın örneklemini 52 matematik öğretmeni ve 1126 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. "Katılımcı Bilgi Formu", "Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği" ve "Matematik Problemi Çözme Tutum Ölçeği" öğrenciler için veri toplama araçlarıdır. Öğretmenlerin verileri “Katılımcı Bilgi Formu”, “Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve “Öğrenen Özerkliğini Destekleme Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Sonuçlara göre bağımlı değişkendeki varyansın %90'ının öğrenci düzeyi değişkenler tarafından açıklanabildiği belirlenmiştir. Öğretmen düzeyindeki değişkenler, bağımlı değişkendeki varyansının %10'unu açıklayabilmektedir. Öğrencilerin cinsiyeti, özel ders alma durumu, kitap okuma sıklığı, matematiğe ayrılan zaman ve problem çözmeye yönelik tutum bağımlı değişkeni yordayan önemli faktörlerdir. Ayrıca, öğretmenlerin problem çözme adımlarına ilişkin bilgi düzeyi ve yansıtıcı düşünme eğilimi gibi öğretmen düzeyindeki faktörler öğrencinin yansıtıcı düşünme yeteneğini manidar bir biçimde yordamaktadır. Yazarlar, matematik öğretmenliği lisans programlarında öğretmenlerin yansıtıcı düşünme eğilimlerini ve problem çözme derslerini geliştirecek eğitim veya seminerlerin verilmesini önermektedir. Öğrencilere okuma alışkanlığı kazandırılması ve öğrencilerin problem çözme tutumlarına olumlu etkisi olan etkinlikler desteklenmelidir.
Reflective thinking hierarchical linear models problem solving Yansıtıcı düşünme hiyerarşik lineer modeller problem çözme
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 4 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.