Social Studies course is one of the basic courses that prepare students for social life. Change and development have become important in science and technology in the present time. Social Studies course has found its place in the development and change in science and technology. Developments in science and technology are given in Social Studies course, considering the basic competences in science and technology. The aim of this research is to reveal the process of activities related to the basic competence area of social studies course regarding science and technology and to determine the views of students and teachers regarding this process. The research was designed in action research pattern which is one of the qualitative research methods. The research was conducted in the first and second semesters of 2022-2023 academic year. The participants of the research are 6th grade students and their social studies teacher. The data of the research, observation form, teacher and student diaries, student products, semi-structured interview forms were gathered via video recordings of the researcher in the process. Data analysis of the research was conducted using descriptive analysis method. In the research it was concluded that the activities conducted regarding basic competence in science and technology in social studies course entertained the students during the course, the course was better comprehended and the subjects were learned easily. In addition, it was concluded that the activities related to the basic competence in science and technology in Social Studies course improved students' ability to conduct research using scientific research process, and realized the importance of the scientific ethics concept, respect for labor and citing references. Considering the results of the research, recommendations for practitioners and researchers were made.
Sosyal Bilgiler dersi, öğrencileri sosyal hayata hazırlayan temel derslerden biridir. Günümüzde bilim ve teknolojideki değişim ve gelişmeler önemli hale gelmiştir. Sosyal Bilgiler dersi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri temel yetkinlikler göz önünde bulundurularak ele alır. Bu araştırmanın amacı, bilim ve teknolojiyle ilgili temel yeterlik alanına ilişkin sosyal bilgiler dersi sürecini ortaya çıkarmak ve bu süreçle ilgili öğrenci ve öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan eylem araştırması modeline göre tasarlanmıştır. Araştırma, 2022-2023 akademik yılının birinci ve ikinci dönemlerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, 6. sınıf öğrencileri ve onların sosyal bilgiler öğretmenidir. Araştırmanın verileri, gözlem formu, öğretmen ve öğrenci günlükleri, öğrenci ürünleri, yarı yapılandırılmış mülakat formları gibi süreçte araştırmacı tarafından yapılan video kayıtları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın veri analizi, betimsel analiz yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, sosyal bilgiler dersinde bilim ve teknolojiye ilişkin temel yeterliklerle ilgili yapılan etkinliklerin öğrencileri ders boyunca eğlendirdiği, dersin daha iyi anlaşıldığı ve konuların kolayca öğrenildiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, sosyal bilgiler dersinde bilim ve teknolojiyle ilgili temel yeterliklere yönelik etkinliklerin, öğrencilerin bilimsel araştırma sürecini kullanma yeteneklerini geliştirdiği, bilimsel etik kavramının, emeğe saygı ve referansları alıntılama gibi konuların önemini fark ettirdiği sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonuçları göz önüne alındığında, uygulayıcılar ve araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2024 |
Submission Date | April 30, 2024 |
Acceptance Date | October 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 4 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.