The aim of this study is to adapt the 5-factor Achievement Goal Orientation Scale developed by Lüftenegger, Bardach, Bergsmann, Schober, and Spiel (2019), which deals with both normative and visibility features of achievement goals within the framework of approach and avoidance, to Turkish for science courses. A total of 1151 students from the 6th, 7th, and 8th grades were included in this study, which included both a pilot and main application. The construct validity of the subfactors of the scale was tested using confirmatory factor analysis and it was found that the data shows good fit with the 5 factor structre of Achievement Goal Orientation Scale. The factor loadings were statistically significant. In the reliability studies conducted for each subfactor, it was found that the scale had sufficient reliability properties. The measurement invariance of the factor structure of the scale according to gender and grade level was analysed and the factor structure did not change according to these variables. These results showed that the Achievement Goal Orientation Scale can provide valid and reliable measures for 6th, 7th and 8th grades for the science course.
Achievement Goal Orientation Science Course Scale Adaptation
Bu çalışmanın amacı Lüftenegger, Bardach, Bergsmann, Schober ve Spiel (2019) tarafından geliştirilen performans hedefin hem normatif hem de görünürlük özelliğini yaklaşım ve kaçınma çerçevesinde ele alan 5 faktörlü Başarı Hedef Yönelim Ölçeği’ni Fen Bilimleri Dersi için Türkçe’ye uyarlamaktır. Hem pilot hem asıl uygulamanın yapıldığı bu çalışmada 6., 7. ve 8. sınıftan toplam 1151 öğrenciyle çalışılmıştır. Ölçeği oluşturan alt faktörlerin yapı geçerliliği doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş, uyum indekslerinin Başarı Hedef Yönelim Ölçeği için uyum iyiliği kriterlerini karşıladığı tespit edilmiştir. Faktör yükleri istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Her alt faktör için yapılan güvenirlik çalışmalarında ölçeğin güvenirlik açısından yeterli özelliklere sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin faktör yapısının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre ölçme değişmezliği analiz edilmiş ve faktör yapısı bu değişkenlere göre değişiklik göstermemiştir. Bu sonuçlar, Başarı Hedef Yönelim Ölçeği’nin fen bilimleri dersi için geçerlilik ve güvenilirlik açısından yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğunu göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 4 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.