Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 149 - 166, 03.06.2025
https://doi.org/10.34056/aujef.1551343

Abstract

References

  • Arslan, O. (2024). Sosyal bilgiler dersinde küresel bağlantılar öğrenme alanının işlenişinde ters-yüz sınıf modelinin kullanımına yönelik öğretmen görüşleri [Teacher opinions on the use of the flipped classroom model in the teaching of global connections learning area in social studies course]. [Master's thesis, Fırat University]. YÖK Tez Merkezi
  • Aktaş, V., Tokmak, A., & Kara, İ. (2021). Sosyal bilgiler ders kitaplarının küresel sorunlar açısından incelenmesi: Fransa ve Türkiye örneği [Examining social studies textbooks in terms of global problems: the case of france and turkey]. Journal of Innovative Research in Teacher Education, 2(3), 266-289. https://doi.org/10.29329/jirte.2021.408.6
  • Alataş, F. (2008). İlköğretim programında 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretiminde karşılaşılan sorunlar [The soft sciences course of 4th and 5th grades in primary school] [Master's thesis, Pamukkale University]. YÖK Tez Merkezi
  • Albert, M., & Beatty, B. J. (2014). Flipping the classroom applications to curriculum redesign for an introduction to management course: Impact on grades. Journal of Education for Business, 89(8), 419-424. https://doi.org/10.1080/08832323.2014.929559
  • Alharbi, A. H. (2015). A flipped learning approach using social media in health informatics education. Creative Education, Scientific Research Publishing., 6, 1466- 1475. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.613147
  • Alsancak Sarıkaya, D. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz-yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi [The effect of flipped classroom model on academic achievement, self - directed learning readiness and motivation ]. [Doctoral dissertation, Gazi University]. YÖK Tez Merkezi
  • Bonwell, C., & Eison, J. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. The George Washington University
  • Bursa, S. (2019). Sosyal bilgiler dersinde ters-yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve sorumluluk düzeylerine etkisi [The effect of flipped classroom practices on students' academic achievement and responsibility levels in social studies course]. [Doctoral dissertation, Anadolu University]. YÖK Tez Merkezi
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: Öğretmen görüşleri [Transmission level of skills in the social studies curriculum: theacher’s opinions]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 969-990. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49049/625738
  • Çibik, B. (2017). The effects of flipped classroom model on learner autonomy [Unpublished master's thesis]. Sıtkı Koçman University
  • Debbağ, M., & Yıldız, S. (2020). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmenlik meslek bilgisi dersinde kullanılması: tutum ve öz-yeterlik inançları üzerindeki etkileri [The use of flipped classroom model in teaching profession knowledge course: its effects on attitudes and self-efficacy beliefs]. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 645-665. https://doi.org/10.14686/buefad.725291
  • Dursunlar, E. (2018). Ters yüz sınıf modelinin 7. sınıf sosyal bilgiler dersi yaşayan demokrasi ünitesinde öğrencilerin akademik başarısına etkisi [The effect of flipped classroom on academic success of seventh social studies grade students about living democracy unit]. [Unpublished master's thesis]. Atatürk University
  • Erden, M. (n.d.). Sosyal bilgiler öğretimi.[Teaching social studies]. Alkım Yayınevi.
  • Evrensel, B. (2021). Sosyal bilgiler dersinde tersyüz öğrenme modelinin eğitim bilişim ağı destekli kullanımının değerlendirilmesi [The evaluation of the usage of flipped learning method suppported by Educational Informatics Network in social studies]. [Unpublished master's thesis]. İstanbul University
  • Gedik, M. S. (2023). Ters yüz sınıf modelinin 6. sınıf sosyal bilgiler dersi etkin vatandaşlık öğrenme alanında öğrencilerin akademik başarısına etkis [The effect of the fli̇pped classroom on the academic success of students in the 6th grade social studies learning field of active citizenship ]. [Unpublished master's thesis]. Atatürk University
  • Gilboy, M. B., Heinerichs S., & Pazzaglia, G. (2015). Enhancing Student Engagement Using the Flipped Classroom. Journal of Nutrition Education and Behavior, 47(1), 109-114. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.08.008
  • Göçer, A. (2019). İlke, strateji, yöntem, teknik ve öğrenme stilleri. Pegem Yayıncılık.
  • Gönenç, S., & Açıkalın, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve bunlara getirdikleri çözüm önerileri [Social studies teachers’ problems they encounter in social studies teaching and their suggestions to solve these problems]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 26-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/27304/287419
  • Hamida, B. S., & Maaloul. S. B. (2016). The pedagogical ınnovation serving technological education. Scientific Research Publishing, 7(1), 20-31. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.71003
  • Herreid, C. F., & Schiller, N. A. (2013). Case studies and the flipped classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62-66. http://www.jstor.org/stable/43631584
  • Hsin, W. J., & Cigas, J. (2013). Short videos improve student learning in online education. Journal of Computing Sciences in Colleges, 28(5), 253-259.
  • İşçi, T. G. (2022). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin sosyal bilgiler dersinde kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve üst düzey düşünme becerilerine etkisi [The effect of using the flipped learning model in social studies lesson on students' academic achievement and high-level thinking skills] [Unpublished doctoral dissertation]. Ömer Halisdemir University
  • Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı [The action research handbook] (Y. Uzuner & M. Özten Anay, Trans.). Anı Yayıncılık.
  • Karadeniz, O., & Ulusoy, M. (2015). 4+4+4 Eğitim sistemi ile sosyal bilgiler eğitiminde ortaya çıkan kaotik durumlar hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri [The views of the social studies teachers about chaotic situations that arise in social studies education in 4+4+4 educational system]. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 99-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61486/918145
  • Karaman, B. (2018). Ters yüz sınıf modelinin sosyal bilgiler 7. sınıf yaşayan demokrasi ünitesinde uygulanması [The usage of the flipped classroom model in the 'Living democracy' unit of the social studies course in the 7th grade] [Unpublished master's thesis]. Adnan Menderes University
  • Kaptanoğlu, Ş.N. (2018). Tersyüz sınıf modeline dayalı çevrimiçi infertiliteyi önleme eğitiminin üniversite öğrencilerinin infertilite konusundaki bilgi, tutum ve ders motivasyonuna etkisi [The effect of online infertility prevention education developed based on flipped classroom model on infertility knowledge, attitudes towards infertility and lesson motivations of university students]. [Unpublished master's thesis]. Dokuz Eylül University
  • Koçoğlu, E., & Egüz, Ş. (2019). “Türkiye’de, sosyal bilgiler eğitimine ilişkin alan eğitimcilerinin sorunsal tespitleri”. [Detecting problems of field educators in Turkey related to social studies education] Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 26-37. https://doi.org/10.33206/mjss.482523
  • Kaya, D. (2018). The effect of flipped learning model on middle school students’ classroom engagement in teaching mathematics. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 232-249. https://doi.org/10.19126/suje.453729
  • Malkoç, S., & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı [The usage of non-classroom environments in social studies education]. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095. https://doi.org/10.17051/io.2015.40410
  • Metin Göksu, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularının öğretimine yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi [Views of social studies teachers on history education]. 28(5), 1946-1955. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4039
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında Sosyal bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir menemen örneği) [The views of social studies teachers about the skills contained in social studies (the example of izmir menemen)]. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8(7), 355-362. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5236
  • Nayci, Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz sınıf modeli uygulamasının değerlendirilmesi [The evaluation of implementation of flipped class model in the teaching of social studies]. [Unpublished master's thesis]. Ankara University
  • Özbay, Ö., & Sarıca, R. (2019). Ters yüz sınıfa yönelik gerçekleştirilen çalışmaların eğilimleri: Bir sistematik alanyazın taraması [The trends of studies regarding flipped classroom: a systematic review of literature]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 332-348. https://doi.org/10.31592/aeusbed.595036
  • Özcan, R. (2024). Sosyal bilgiler dersine yönelik ters yüz öğrenme modelinin 5. ve 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi [The effect of the flipped learning model in social studies course on the academic achievement and permanence of 5th and 7th grade students]. [Unpublished master's thesis]. Bayburt University
  • Öztürk, S., & Alper, A. (2019). Programlama öğretimindeki ters-yüz öğretim yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgisayara yönelik tutumuna ve kendi kendine öğrenme düzeylerine etkisi [The effect of flipped learning method on the students’ academic achievement, computer attitudes and self-directed learning skills in programming language teaching]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 13-26. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/40454/426465
  • Öztürk, C. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi. Pegem Akademi.
  • Seçgin, Y. S. (2024). Ters yüz sınıf modeli ve argümantasyon modelinin sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumlarına etkisi [The effect of Flipped Classroom Model and Argumentation Model on students' academic achievements and attitude towards the course in social studios course]. [Unpublished master's thesis]. İbrahim Çeçen University
  • Şahin, Ş. (2020). Ters yüz sınıf modeli uygulamalarının, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerine yönelik akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi [The effect of flipped classroom model applications on academic achievements and attitude of secondary school seventh-grade students towards social studies courses]. [Unpublished master's thesis]. Sakarya University
  • Şengün, A. (2021). İlkokul sosyal bilgiler dersinde oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin okuduğunu anlama ve motivasyona etkisi [The effect of gamified flipped classroom model on reading comprehension and motivation in primary social studies lesson]. [Unpublished master's thesis]. Bartın University
  • Taşkıran, C. Baş, K., & Bulut, B. (2016). Sosyal bilgiler dersinin kendine özgü becerilerinin kazandırılma düzeyi [The level of acquired social studies specific skills]. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kilissbd/issue/24637/260663
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Tekin, O. (2018). Tersyüz sınıf modelinin lise matematik dersinde uygulanması: bir karma yöntem çalışması [Flipped classroom in high school mathematics: A mixed design study]. [Doctoral thesis, Tokat Gazi Osmanpasa University]. YÖK Tez Merkezi
  • Tokmak, A., Karamık, M., & İlhan, G. O. (2023). Sosyal bilgiler dersinde drama yöntemi ile çevresel bilincin geliştirilmesi [Improving environmental attitude with drama method in social studies courses]. Yaratıcı Drama Dergisi, 18(1), 21-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/76136/1200518
  • Turan, M., & Göktaş, Y. (2015). Yükseköğretimde yeni bir yaklaşım: öğrencilerin Tersyüz sınıf yöntemine ilişkin görüşleri [A New Approach in Higher Education: The Students’ Views on Flipped Classroom Method]. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 156- 164. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61487/918090
  • Uyanık, C. (2022). İlkokul sosyal bilgiler dersinde ters yüz edilmiş öğrenme modeli uygulamaları: bir eylem araştırması [Flipped Classroom practices in primary school social studies lesson: An action research] [Unpublished doctoral dissertation]. Anadolu University
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. [Active learning]. Biliş Özel Eğitim.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. [Qualitative research methods in the social sciences] (12th ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K., & Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri [The problems confronted in social studies education at elementary level: novice social studies teachers’ perspectives]. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jiss/issue/25899/272988
  • Zhang, H. Li., J. Jiao, L. Ma. W., & Guan, G. (2016). The adjustment and effects of vocabulary teaching strategies in flipped classroom. Creative Education, Scientific Research Publishing. 7(14), 1966-1979. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.714199

Employing active learning methods in flipped social studies classes: an action research

Year 2025, Volume: 9 Issue: 2, 149 - 166, 03.06.2025
https://doi.org/10.34056/aujef.1551343

Abstract

This study explores how active learning methods can be implemented in Flipped Classroom-based Social Studies lessons. Designed as action research within a qualitative research framework, the study was conducted with 29 sixth-grade students (21 male, 8 female) attending a public school in Zeytinburnu, Istanbul, during the 2021–2022 academic year. Data were gathered using multiple tools, including student worksheets, self-assessment forms, and a researcher-teacher’s diary to obtain in-depth insights. These qualitative data sources were analyzed using content analysis techniques. The findings suggest that integrating the Flipped Classroom Model into Social Studies lessons supported students' preparation before class, increased their participation in classroom activities, and improved their motivation and responsibility toward learning. Moreover, the model encouraged peer collaboration, self-reflection, and more meaningful engagement with the course content. Overall, the research highlights that the Flipped Classroom approach is an effective strategy for promoting active learning and sustaining student interest and involvement in Social Studies education.

Ethical Statement

This research was approved by the decision of the Anadolu University Ethics Committee, Social and Human Sciences Ethics Committee, dated 12/07/2023 and numbered 13.

Supporting Institution

This research did not receive any specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors

References

  • Arslan, O. (2024). Sosyal bilgiler dersinde küresel bağlantılar öğrenme alanının işlenişinde ters-yüz sınıf modelinin kullanımına yönelik öğretmen görüşleri [Teacher opinions on the use of the flipped classroom model in the teaching of global connections learning area in social studies course]. [Master's thesis, Fırat University]. YÖK Tez Merkezi
  • Aktaş, V., Tokmak, A., & Kara, İ. (2021). Sosyal bilgiler ders kitaplarının küresel sorunlar açısından incelenmesi: Fransa ve Türkiye örneği [Examining social studies textbooks in terms of global problems: the case of france and turkey]. Journal of Innovative Research in Teacher Education, 2(3), 266-289. https://doi.org/10.29329/jirte.2021.408.6
  • Alataş, F. (2008). İlköğretim programında 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretiminde karşılaşılan sorunlar [The soft sciences course of 4th and 5th grades in primary school] [Master's thesis, Pamukkale University]. YÖK Tez Merkezi
  • Albert, M., & Beatty, B. J. (2014). Flipping the classroom applications to curriculum redesign for an introduction to management course: Impact on grades. Journal of Education for Business, 89(8), 419-424. https://doi.org/10.1080/08832323.2014.929559
  • Alharbi, A. H. (2015). A flipped learning approach using social media in health informatics education. Creative Education, Scientific Research Publishing., 6, 1466- 1475. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.613147
  • Alsancak Sarıkaya, D. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz-yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi [The effect of flipped classroom model on academic achievement, self - directed learning readiness and motivation ]. [Doctoral dissertation, Gazi University]. YÖK Tez Merkezi
  • Bonwell, C., & Eison, J. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. The George Washington University
  • Bursa, S. (2019). Sosyal bilgiler dersinde ters-yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve sorumluluk düzeylerine etkisi [The effect of flipped classroom practices on students' academic achievement and responsibility levels in social studies course]. [Doctoral dissertation, Anadolu University]. YÖK Tez Merkezi
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: Öğretmen görüşleri [Transmission level of skills in the social studies curriculum: theacher’s opinions]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 969-990. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49049/625738
  • Çibik, B. (2017). The effects of flipped classroom model on learner autonomy [Unpublished master's thesis]. Sıtkı Koçman University
  • Debbağ, M., & Yıldız, S. (2020). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmenlik meslek bilgisi dersinde kullanılması: tutum ve öz-yeterlik inançları üzerindeki etkileri [The use of flipped classroom model in teaching profession knowledge course: its effects on attitudes and self-efficacy beliefs]. Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 645-665. https://doi.org/10.14686/buefad.725291
  • Dursunlar, E. (2018). Ters yüz sınıf modelinin 7. sınıf sosyal bilgiler dersi yaşayan demokrasi ünitesinde öğrencilerin akademik başarısına etkisi [The effect of flipped classroom on academic success of seventh social studies grade students about living democracy unit]. [Unpublished master's thesis]. Atatürk University
  • Erden, M. (n.d.). Sosyal bilgiler öğretimi.[Teaching social studies]. Alkım Yayınevi.
  • Evrensel, B. (2021). Sosyal bilgiler dersinde tersyüz öğrenme modelinin eğitim bilişim ağı destekli kullanımının değerlendirilmesi [The evaluation of the usage of flipped learning method suppported by Educational Informatics Network in social studies]. [Unpublished master's thesis]. İstanbul University
  • Gedik, M. S. (2023). Ters yüz sınıf modelinin 6. sınıf sosyal bilgiler dersi etkin vatandaşlık öğrenme alanında öğrencilerin akademik başarısına etkis [The effect of the fli̇pped classroom on the academic success of students in the 6th grade social studies learning field of active citizenship ]. [Unpublished master's thesis]. Atatürk University
  • Gilboy, M. B., Heinerichs S., & Pazzaglia, G. (2015). Enhancing Student Engagement Using the Flipped Classroom. Journal of Nutrition Education and Behavior, 47(1), 109-114. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.08.008
  • Göçer, A. (2019). İlke, strateji, yöntem, teknik ve öğrenme stilleri. Pegem Yayıncılık.
  • Gönenç, S., & Açıkalın, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve bunlara getirdikleri çözüm önerileri [Social studies teachers’ problems they encounter in social studies teaching and their suggestions to solve these problems]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 26-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trkefd/issue/27304/287419
  • Hamida, B. S., & Maaloul. S. B. (2016). The pedagogical ınnovation serving technological education. Scientific Research Publishing, 7(1), 20-31. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.71003
  • Herreid, C. F., & Schiller, N. A. (2013). Case studies and the flipped classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62-66. http://www.jstor.org/stable/43631584
  • Hsin, W. J., & Cigas, J. (2013). Short videos improve student learning in online education. Journal of Computing Sciences in Colleges, 28(5), 253-259.
  • İşçi, T. G. (2022). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin sosyal bilgiler dersinde kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve üst düzey düşünme becerilerine etkisi [The effect of using the flipped learning model in social studies lesson on students' academic achievement and high-level thinking skills] [Unpublished doctoral dissertation]. Ömer Halisdemir University
  • Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı [The action research handbook] (Y. Uzuner & M. Özten Anay, Trans.). Anı Yayıncılık.
  • Karadeniz, O., & Ulusoy, M. (2015). 4+4+4 Eğitim sistemi ile sosyal bilgiler eğitiminde ortaya çıkan kaotik durumlar hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri [The views of the social studies teachers about chaotic situations that arise in social studies education in 4+4+4 educational system]. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 99-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61486/918145
  • Karaman, B. (2018). Ters yüz sınıf modelinin sosyal bilgiler 7. sınıf yaşayan demokrasi ünitesinde uygulanması [The usage of the flipped classroom model in the 'Living democracy' unit of the social studies course in the 7th grade] [Unpublished master's thesis]. Adnan Menderes University
  • Kaptanoğlu, Ş.N. (2018). Tersyüz sınıf modeline dayalı çevrimiçi infertiliteyi önleme eğitiminin üniversite öğrencilerinin infertilite konusundaki bilgi, tutum ve ders motivasyonuna etkisi [The effect of online infertility prevention education developed based on flipped classroom model on infertility knowledge, attitudes towards infertility and lesson motivations of university students]. [Unpublished master's thesis]. Dokuz Eylül University
  • Koçoğlu, E., & Egüz, Ş. (2019). “Türkiye’de, sosyal bilgiler eğitimine ilişkin alan eğitimcilerinin sorunsal tespitleri”. [Detecting problems of field educators in Turkey related to social studies education] Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 26-37. https://doi.org/10.33206/mjss.482523
  • Kaya, D. (2018). The effect of flipped learning model on middle school students’ classroom engagement in teaching mathematics. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 232-249. https://doi.org/10.19126/suje.453729
  • Malkoç, S., & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı [The usage of non-classroom environments in social studies education]. İlköğretim Online, 14(3), 1079-1095. https://doi.org/10.17051/io.2015.40410
  • Metin Göksu, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarih konularının öğretimine yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi [Views of social studies teachers on history education]. 28(5), 1946-1955. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4039
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında Sosyal bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir menemen örneği) [The views of social studies teachers about the skills contained in social studies (the example of izmir menemen)]. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 8(7), 355-362. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5236
  • Nayci, Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz sınıf modeli uygulamasının değerlendirilmesi [The evaluation of implementation of flipped class model in the teaching of social studies]. [Unpublished master's thesis]. Ankara University
  • Özbay, Ö., & Sarıca, R. (2019). Ters yüz sınıfa yönelik gerçekleştirilen çalışmaların eğilimleri: Bir sistematik alanyazın taraması [The trends of studies regarding flipped classroom: a systematic review of literature]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 332-348. https://doi.org/10.31592/aeusbed.595036
  • Özcan, R. (2024). Sosyal bilgiler dersine yönelik ters yüz öğrenme modelinin 5. ve 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi [The effect of the flipped learning model in social studies course on the academic achievement and permanence of 5th and 7th grade students]. [Unpublished master's thesis]. Bayburt University
  • Öztürk, S., & Alper, A. (2019). Programlama öğretimindeki ters-yüz öğretim yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgisayara yönelik tutumuna ve kendi kendine öğrenme düzeylerine etkisi [The effect of flipped learning method on the students’ academic achievement, computer attitudes and self-directed learning skills in programming language teaching]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 13-26. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bestdergi/issue/40454/426465
  • Öztürk, C. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi. Pegem Akademi.
  • Seçgin, Y. S. (2024). Ters yüz sınıf modeli ve argümantasyon modelinin sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumlarına etkisi [The effect of Flipped Classroom Model and Argumentation Model on students' academic achievements and attitude towards the course in social studios course]. [Unpublished master's thesis]. İbrahim Çeçen University
  • Şahin, Ş. (2020). Ters yüz sınıf modeli uygulamalarının, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerine yönelik akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi [The effect of flipped classroom model applications on academic achievements and attitude of secondary school seventh-grade students towards social studies courses]. [Unpublished master's thesis]. Sakarya University
  • Şengün, A. (2021). İlkokul sosyal bilgiler dersinde oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin okuduğunu anlama ve motivasyona etkisi [The effect of gamified flipped classroom model on reading comprehension and motivation in primary social studies lesson]. [Unpublished master's thesis]. Bartın University
  • Taşkıran, C. Baş, K., & Bulut, B. (2016). Sosyal bilgiler dersinin kendine özgü becerilerinin kazandırılma düzeyi [The level of acquired social studies specific skills]. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kilissbd/issue/24637/260663
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Tekin, O. (2018). Tersyüz sınıf modelinin lise matematik dersinde uygulanması: bir karma yöntem çalışması [Flipped classroom in high school mathematics: A mixed design study]. [Doctoral thesis, Tokat Gazi Osmanpasa University]. YÖK Tez Merkezi
  • Tokmak, A., Karamık, M., & İlhan, G. O. (2023). Sosyal bilgiler dersinde drama yöntemi ile çevresel bilincin geliştirilmesi [Improving environmental attitude with drama method in social studies courses]. Yaratıcı Drama Dergisi, 18(1), 21-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/76136/1200518
  • Turan, M., & Göktaş, Y. (2015). Yükseköğretimde yeni bir yaklaşım: öğrencilerin Tersyüz sınıf yöntemine ilişkin görüşleri [A New Approach in Higher Education: The Students’ Views on Flipped Classroom Method]. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 156- 164. https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61487/918090
  • Uyanık, C. (2022). İlkokul sosyal bilgiler dersinde ters yüz edilmiş öğrenme modeli uygulamaları: bir eylem araştırması [Flipped Classroom practices in primary school social studies lesson: An action research] [Unpublished doctoral dissertation]. Anadolu University
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. [Active learning]. Biliş Özel Eğitim.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. [Qualitative research methods in the social sciences] (12th ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K., & Tepebaş, F. (2011). İlköğretim düzeyinde sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunlar: mesleğine yeni başlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri [The problems confronted in social studies education at elementary level: novice social studies teachers’ perspectives]. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 157-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jiss/issue/25899/272988
  • Zhang, H. Li., J. Jiao, L. Ma. W., & Guan, G. (2016). The adjustment and effects of vocabulary teaching strategies in flipped classroom. Creative Education, Scientific Research Publishing. 7(14), 1966-1979. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.714199
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social Studies Education, Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Serhat Al 0000-0001-9641-2795

Nazlı Gökçe 0000-0001-9126-4850

Early Pub Date May 11, 2025
Publication Date June 3, 2025
Submission Date September 17, 2024
Acceptance Date March 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Al, S., & Gökçe, N. (2025). Employing active learning methods in flipped social studies classes: an action research. Anadolu University Journal of Education Faculty, 9(2), 149-166. https://doi.org/10.34056/aujef.1551343

Anadolu University Journal of Education Faculty (AUJEF)
Phone:  +902223350580-3550      E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website:   https://aujef.anadolu.edu.tr/

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw

Flag Counter


by-nc-sa.png

This work is licensed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License" from 2020.