As the resources in the World become more depleted day by day, the issue of environmental education comes to the fore. While environmental education enables individuals to approach the environment they live in more consciously, environmental education given from pre-school periods helps individuals act more consciously about the environment throughout their lives and approach environmental events more sensitively. This article emphasises the need for individuals to receive education in ensuring sustainable landscapes, and especially the necessity of integrating environmental education curriculum into education in schools. The aim of this study is to present examples of sustainable school gardens from around the world, to integrate their environmentally friendly features into existing school gardens, and to encourage the design of green spaces of planned schools. Thus, sustainable landscaping practices in school gardens will provide the opportunity to support environmental education given to students. In addition, the designed school gardens are intended to support environmental education and to develop environmental awareness and behaviour of young people, who are the future of tomorrow, thanks to environments designed with sustainability principles.
Dünyadaki kaynaklar her geçen gün daha fazla tükenirken, çevre eğitimi konusu ön plana çıkıyor. Çevre eğitimi bireylerin yaşadıkları çevreye daha bilinçli yaklaşmalarını sağlarken, okul öncesi dönemlerden itibaren verilen çevre eğitimleri yaşamları boyunca bireylere çevre konusunda daha bilinçli davranmalarına, çevre hakkındaki olaylara daha duyarlı yaklaşmalarına yardımcı olur. Bu makalede, sürdürebilir peyzajların sağlanmasında bireylerin eğitim almaları ve özellikle de okullardaki eğitime çevre eğitimi müfredatını entegre etme gerekliliği vurgulanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, dünyadan sürdürülebilir okul bahçesi örnekleri sunarak çevre dostu özelliklerini hem var olan okul bahçelerine entegre etmek hem de yapılması planlanan okulların yeşil alanlarının tasarlanmasına katkı sağlamaktır. Böylece, okul bahçelerindeki sürdürülebilir peyzaj uygulamaları öğrencilere verilen çevre eğitimini destekleme fırsatı sunacaktır. Ayrıca, tasarlanan okul bahçelerinin çevre eğitimini desteklemesi ve sürdürülebilirlik ilkeleriyle tasarlanmış ortamlar sayesinde yarının geleceği olan gençlerin çevre hakkında bilinç ve davranışlarının gelişmesi amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sustainable Architecture, Green Structures and Environments |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 11, 2023 |
Acceptance Date | December 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 2 |