BibTex RIS Cite

Günümüz Çin Sanatında Mürekkebin Yeri ve Önemi

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 101 - 108, 30.06.2019

Abstract

Öz

Pera Müzesi’nde Karen Smith küratörlüğünde gerçekleşen Mürekkepten: Çin Güncel Sanatından Yorumlamalar

adlı sergiden yola çıkılarak, Çin sanatının geleneksel ve çağdaş sanat pratikleri üzerinde durulmuştur. Çin

sanatının avangartlaşma sürecinde geçirdiği değişim ve dönüşümler, Çin’in sosyo-politik dinamikleri dahilinde

incelenmiştir. Çin sanatının çağdaşlaşma serüveni makale boyunca serimlenirken; serginin de temasını oluşturan

mürekkep, kaligrafi ve doğanın sergiyle olan ilişkisi tartışmaya açılmıştır.

References

  • Bedin, F. 1978. Çin Sanatını Tanıyalım. (Çev. Eren Soley) Ankara: İnkilap Kitapevi.
  • Brady, E. 2013. The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics and Nature. New York: Cambridge University Press.
  • Clunas, C. 1997. Art in China. New York: Oxford University Press.
  • Gedik, G. 2018. Çağdaş Çin Sanatının Önlenemez Yükselişi, İstanbul Genç Sanat Dergisi, Şubat.
  • Gowing, L. 1979. Matisse. London: Thames and Hudson.
  • Lu, C. 2010. Çağdaşa Dönüş: Tek Çağdaş Sevdası, Birçok Dünya, Çağdaş Sanat Nedir? (Çev. Zeynep Baransel) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Minglu, G. 2011. Total Modernity and the Avant-Garde in Twentieth- Century Chinese Art.
  • Qiangong, L. 2018. Çin Sanatı. (Çev. Özlem Karadağ) Ankara: Kaynak Yayınları.
  • Rowland, B. 1954. Art in East and West. Cambridge: Harvard University Press.
  • Smith, K. 2019. Mürekkepten: Çin Güncel Sanatından Yorumlamalar. (Çev. Kaya Genç) İstanbul: Pera Müzesi Yayınları.
  • Tregear, M. 1997. Chinese Art. London: Thames and Hudson. London: The MIT Press.

The Role of And Importance of Ink in Contemporary Chinese Art

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 101 - 108, 30.06.2019

Abstract

Abstract

This article entitled “The Role and Importance of Ink in Contemporary Chinese Art” focuses on the traditional

and contemporary practices of Chinese art, departing from the recent exhibition Out of Ink Interpretations

from Chinese Contemporary Art curated by Karen Smith, at Pera Museum. The changes and transformations

that Chinese art has faced in the process of avangardization have been examined within the socio-political

dynamics of China. While the adventure of modernization of Chinese art will be exposed in this text, the

relationships between ink, calligraphy and nature that constitute the theme of the exhibition will be opened

to discussion.

References

  • Bedin, F. 1978. Çin Sanatını Tanıyalım. (Çev. Eren Soley) Ankara: İnkilap Kitapevi.
  • Brady, E. 2013. The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics and Nature. New York: Cambridge University Press.
  • Clunas, C. 1997. Art in China. New York: Oxford University Press.
  • Gedik, G. 2018. Çağdaş Çin Sanatının Önlenemez Yükselişi, İstanbul Genç Sanat Dergisi, Şubat.
  • Gowing, L. 1979. Matisse. London: Thames and Hudson.
  • Lu, C. 2010. Çağdaşa Dönüş: Tek Çağdaş Sevdası, Birçok Dünya, Çağdaş Sanat Nedir? (Çev. Zeynep Baransel) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Minglu, G. 2011. Total Modernity and the Avant-Garde in Twentieth- Century Chinese Art.
  • Qiangong, L. 2018. Çin Sanatı. (Çev. Özlem Karadağ) Ankara: Kaynak Yayınları.
  • Rowland, B. 1954. Art in East and West. Cambridge: Harvard University Press.
  • Smith, K. 2019. Mürekkepten: Çin Güncel Sanatından Yorumlamalar. (Çev. Kaya Genç) İstanbul: Pera Müzesi Yayınları.
  • Tregear, M. 1997. Chinese Art. London: Thames and Hudson. London: The MIT Press.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Article
Authors

Uras Kızıl 0000-0002-5394-1934

Publication Date June 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Kızıl, U. (2019). Günümüz Çin Sanatında Mürekkebin Yeri ve Önemi. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 101-108.