Research Article
BibTex RIS Cite

THE CULTURAL CRITIQUE OF ADDICTIVE CONSUMERISM IN THE POST-CORONAVIRUS NEW WORLD

Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 11, 25.06.2020

Abstract

This article aims analysing of the consumerist modern culture that constitutes, encourages and maintains this modus. For this reason, this paper focuses on the question of how the consumerist culture designs principles and discourses to seduce shopping addiction. No wonder that the problem of consumerism has always a crucial place for social sciences because it involves different key concepts such as wealth, equality, ecology, ethics, everyday life, the city, family, religion and identity. In this sense, the concept of shopping should not be seen merely as an economical parameter determined within the relationships of production. Instead, it is pathologically both output and symptom of the contemporary culture adapted into speed and pleasure. In this respect, global coronavirus epidemic has made this pathology more visible and tragic.

References

  • Adorno, T. W. (2016). Kültür endüstrisi kültür yönetimi (M. Tüzel, N. Ülner ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aydın, A. E., Marangoz, M., ve Fırat A. (2015). Tüketim Kültürü Çalışmaları Üzerine Bir Literatür Taraması. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 23-40.
  • Baudrillard, J. (2019) Tüketim Toplumu (F. Keskin ve H. Deliceçaylı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman Z. (2012). Akışkan modern dünyadan 44 mektup (P. Siral, Çev.). İstanbul: Habitus Kitap.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş toplum (Y. Alogan, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Iskarta hayatlar: modernite ve safraları (O. Yener, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Burch, M. A. (2011). Enough is enough: finding a graceful balance in life, InnerSelf, https://innerself.com/ content/personal/happiness-and-self-help/life-changes/3941-enough-is-enough.html, erişim tarihi: 27 Mart 2020.
  • Byron, E. (2020). Home as Refuge, Fewer Reusables, Less Privacy: The Consumer Trends Emerging From Coronavirus Lockdowns, Wall Street Journal, 27 Nisan 2020. https://www.wsj.com/articles/home-as-refugefewer- reusables-less-privacy, erişim tarihi: 16 Mayıs 2020.
  • Cohen, L. (2004). A Consumer’s republic: the politics of mass consumption in postwar America. New York: Vintage Books.
  • Demir, S. T. (2019). Ten medeniyeti: modern kültürde beden ve ötesi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Demirel, S. ve Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2 (1), 115-138. doi: 10.24955/ilef.305275
  • Eyal, N. ve Hoover, R. (2015). Kancaya takılınca: alışkanlık yaratan ürünler geliştirmenin sırları (H. Deliceçaylı, Çev.). Ankara: Elma Yayınevi.
  • İllich, İ. (2011). Tüketim köleliği (M. Karaşahan, Çev.). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • İyzico Marketing Team (2020). Corona Virüs, Tüketim Dünyasında Neleri Değiştirdi? İyzico, 15 Nisan 2020. https://www.iyzico.com/blog/corona-virus-tuketim-dunyasinda-neleri-degistirdi/, erişim tarihi: 2 Mayıs 2020.
  • Lindstrom, M. (2009). Buyology (Ü. Şensoy, Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Mayel, H. (2004). As consumerism spreads, earth suffers, study says. The National Geographic, 12 Ocak 2004. https://www.nationalgeographic.com/environment/2004/01/consumerism-earth-suffers/, erişim tarihi: 28 Mart 2020.
  • Meyer, S. (2020). Understanding the COVID-19 Effect on Online Shopping Behavior, Bigcommerce, https://www.bigcommerce.com/blog/covid-19-ecommerce/#changes-in-revenue-across-ecommerce, erişim tarihi: 12 Mayıs 2020.
  • Murali, V., Ray, R., & Shaffiullha, M. (2012). Shopping addiction. Advances in Psychiatric Treatment, 18(4), 263-269. doi:10.1192/apt.bp.109.007880
  • Reeves, R. (2019). Consumerism isn’t a sellout - if capitalism works for all. The Guardian, 3 Temmuz 2019, https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/03/consumerism-isnt-a-sellout-if-capitalismworks-or-all, erişim tarihi: 5 Mayıs 2020.
  • Ritzer, G. (2011). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Schmich, M. (1986). A stopwatch on shopping, Chicago Tribune. 24 December 1986.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan, 4 (12), 66-86. doi: 10.29224/insanveinsan.313030
  • Veblen, T. B. (2016). Aylak sınıfın teorisi: kurumların iktisadi incelemesi (E. Kırmızıaltın ve H. Bilir, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Watson, A. (2020). In-home media consumption due to the coronavirus outbreak among internet users worldwide as of March 2020, by country, Statista, 30 Nisan 2020. https://www.statista.com/statistics/1106498/ home-media-consumption-coronavirus-worldwide-by-country/, erişim tarihi: 14 Mayıs 2020.
  • Willard, S. (2013). Study: people check their cell phones every six minutes, 150 times a day. Elite Daily, 12 Şubat 2013. https://www.elitedaily.com/news/world/study-people-check-cell-phones-minutes-150- times-day, erişim tarihi: 2 Mayıs 2020.

KORONAVIRUS SONRASI YENİ DÜNYADA BAĞIMLI TÜKETİMCİLİĞİN KÜLTÜREL ELEŞTİRİSİ

Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 11, 25.06.2020

Abstract

Bu makale alışverişe dayalı yaşam biçimini oluşturan, teşvik eden ve yürüten tüketimci modern kültürün analizini yapmayı hedeflemektedir. Bu amaçla bu çalışma, tüketimci kültürün alışveriş bağımlılığını harekete geçiren ilke ve söylemleri nasıl tasarımladığı sorusuna odaklanmaktadır. Hiç şüphesiz tüketimcilik sorunsalı sosyal bilimler için daima kritik yere sahip olagelmiştir, çünkü o zenginlik, eşitlik, ekoloji, etik, gündelik yaşam, kent, aile, din ve kimlik gibi ana kavramları barındırmaktadır. Bu açıdan alışveriş kavramı yalnızca üretim ilişkileri içinde belirlenen bir ekonomik parametre olarak görülmemelidir. Aksine o patolojik olarak haza ve hıza adapte günümüz kültürünün bir çıktısı ve semptomudur. Bu anlamda küresel koronavirüs salgını, bu patolojiyi biraz daha görünür ve trajik kılmıştır.

References

  • Adorno, T. W. (2016). Kültür endüstrisi kültür yönetimi (M. Tüzel, N. Ülner ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aydın, A. E., Marangoz, M., ve Fırat A. (2015). Tüketim Kültürü Çalışmaları Üzerine Bir Literatür Taraması. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 23-40.
  • Baudrillard, J. (2019) Tüketim Toplumu (F. Keskin ve H. Deliceçaylı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman Z. (2012). Akışkan modern dünyadan 44 mektup (P. Siral, Çev.). İstanbul: Habitus Kitap.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş toplum (Y. Alogan, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Iskarta hayatlar: modernite ve safraları (O. Yener, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Burch, M. A. (2011). Enough is enough: finding a graceful balance in life, InnerSelf, https://innerself.com/ content/personal/happiness-and-self-help/life-changes/3941-enough-is-enough.html, erişim tarihi: 27 Mart 2020.
  • Byron, E. (2020). Home as Refuge, Fewer Reusables, Less Privacy: The Consumer Trends Emerging From Coronavirus Lockdowns, Wall Street Journal, 27 Nisan 2020. https://www.wsj.com/articles/home-as-refugefewer- reusables-less-privacy, erişim tarihi: 16 Mayıs 2020.
  • Cohen, L. (2004). A Consumer’s republic: the politics of mass consumption in postwar America. New York: Vintage Books.
  • Demir, S. T. (2019). Ten medeniyeti: modern kültürde beden ve ötesi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Demirel, S. ve Yegen, C. (2015). Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2 (1), 115-138. doi: 10.24955/ilef.305275
  • Eyal, N. ve Hoover, R. (2015). Kancaya takılınca: alışkanlık yaratan ürünler geliştirmenin sırları (H. Deliceçaylı, Çev.). Ankara: Elma Yayınevi.
  • İllich, İ. (2011). Tüketim köleliği (M. Karaşahan, Çev.). İstanbul: Pınar Yayınları.
  • İyzico Marketing Team (2020). Corona Virüs, Tüketim Dünyasında Neleri Değiştirdi? İyzico, 15 Nisan 2020. https://www.iyzico.com/blog/corona-virus-tuketim-dunyasinda-neleri-degistirdi/, erişim tarihi: 2 Mayıs 2020.
  • Lindstrom, M. (2009). Buyology (Ü. Şensoy, Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Mayel, H. (2004). As consumerism spreads, earth suffers, study says. The National Geographic, 12 Ocak 2004. https://www.nationalgeographic.com/environment/2004/01/consumerism-earth-suffers/, erişim tarihi: 28 Mart 2020.
  • Meyer, S. (2020). Understanding the COVID-19 Effect on Online Shopping Behavior, Bigcommerce, https://www.bigcommerce.com/blog/covid-19-ecommerce/#changes-in-revenue-across-ecommerce, erişim tarihi: 12 Mayıs 2020.
  • Murali, V., Ray, R., & Shaffiullha, M. (2012). Shopping addiction. Advances in Psychiatric Treatment, 18(4), 263-269. doi:10.1192/apt.bp.109.007880
  • Reeves, R. (2019). Consumerism isn’t a sellout - if capitalism works for all. The Guardian, 3 Temmuz 2019, https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jul/03/consumerism-isnt-a-sellout-if-capitalismworks-or-all, erişim tarihi: 5 Mayıs 2020.
  • Ritzer, G. (2011). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek (Ş. S. Kaya, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Schmich, M. (1986). A stopwatch on shopping, Chicago Tribune. 24 December 1986.
  • Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan, 4 (12), 66-86. doi: 10.29224/insanveinsan.313030
  • Veblen, T. B. (2016). Aylak sınıfın teorisi: kurumların iktisadi incelemesi (E. Kırmızıaltın ve H. Bilir, Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Watson, A. (2020). In-home media consumption due to the coronavirus outbreak among internet users worldwide as of March 2020, by country, Statista, 30 Nisan 2020. https://www.statista.com/statistics/1106498/ home-media-consumption-coronavirus-worldwide-by-country/, erişim tarihi: 14 Mayıs 2020.
  • Willard, S. (2013). Study: people check their cell phones every six minutes, 150 times a day. Elite Daily, 12 Şubat 2013. https://www.elitedaily.com/news/world/study-people-check-cell-phones-minutes-150- times-day, erişim tarihi: 2 Mayıs 2020.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sertaç Timur Demir 0000-0002-9420-9416

Publication Date June 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Demir, S. T. (2020). KORONAVIRUS SONRASI YENİ DÜNYADA BAĞIMLI TÜKETİMCİLİĞİN KÜLTÜREL ELEŞTİRİSİ. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 1-11.