Web Tabanlı Yatırımcı İlişkileri Yönetimi Uygulamaları: Borsa İstanbul’da İşlem Gören Madencilik Sektörü Şirketlerine Yönelik Bir Analiz
Yıl 2016,
Cilt: 16 Sayı: 4, 161 - 170, 15.12.2016
Doç. Dr. Fatih Temizel
,
Yrd. Doç. Dr. Sultan Fatih Kostakoğlu
Öz
İstanbul’un uluslararası finans merkezi olma hedefine doğru emin adımlar ile ilerlediği bir dönemde dünya finansal piyasaları iletişimde web tabanlı yatırımcı ilişkileri yönetimi büyük önem kazanmaktadır. Bu çalışmada Madencilik Sektöründe faaliyet göstermekte olan ve pay senetleri Borsa İstanbul’da işlem gören şirketlerin web tabanlı yatırımcı ilişkileri yönetimi uygulamaları incelenmiştir. Adı geçen uygulamaların analiz edilme sürecinde Türkiye Yatırımcı İlişkileri Derneği tarafından geliştirilen skor kart kullanılmıştır. Skor kart içeriğinde yer alan başlıkların toplamda yüz yetmiş sorunun her birinin cevabı tek tek her şirketin web sitesinde aranmıştır. Var olan her uygulama ilgili şirkete bir puan kazandırırken olmayan her uygulama sıfır puan kazandırmıştır. İncelenen şirketlerin puanları alt kategoriler ve genelde olmak üzere toplanmıştır. Puanlara dayalı sırlamaları ve puanlamanın detayları ile ilgili değerlendirmeler yapılmıştır. Bu kapsamda madencilik sektöründe en iyi web tabanlı yatırımcı ilişkileri uygulamalarının İhlas Madencilik A.Ş. (İHMAD) şirketinde olduğu belirlenmiştir. Aynı çalışmada diğer şirketlerin puanları hangi alanlarda topladıkları belirtilerek eksiklikler ortaya konmuştur. Gerek madencilik sektöründeki web tabanlı yatırımcı ilişkileri yönetimi uygulamalarının gerekse en başarılı şirketin Borsa İstanbul genelindeki konumunu daha iyi belirleyebilmek ve anlamlandırabilmek için Borsa İstanbul’daki tüm şirketlerin web tabanlı yatırımcı ilişkilerinin incelenmesi önerisi getirilmiştir.
Kaynakça
- Aydın, N. (Ed.) (2009). Kamuoyunun Aydınlatılmasında
Yatırımcı İlişkileri. Anadolu Üniversitesi Yayınları,
Eskişehir, 20/10/2009
- Bayram, F., Temizel F., & Sarıkaya, M. (2009). “Yatırımcı
İlişkileri Yönetimi: Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kullanımı ve Değerlendirilmesi” 1. Uluslararası
Halkla İlişkiler Sempozyumu. [sunulmuş bildiri]
Girne, KKTC, 17 Nisan 2009.
- Callison, C. (2003). Media Relations and the Internet:
How Fotrune 500 Company Web Sites Assist Journalists
in News Gathering, Public Relations Review,
29, 29-41.
- Dolphin, R., R. (2004). The Strategic Role of Investor
Relations, Corporate Communicaitons: An International
Journal, 9(1), 25-42.
- Ettredge, M. & Gerdes, J. Jr. (2005). Timeliness of
Investor Relations Data at Corporate Web Sites,
Communications of the ACM, 48(1).
- Hamid, F. Z. A., (2005). Malaysian Companies’ Use of
the Internet for Investor Relations, Corporate Governance.
5(1), 5-14.
- Hedlin, P. (1999). The Internet as a Vehicle for Investor
Relations: The Swedish Case, The European
Accounting Review, 8(2), 373-381.
- Hong, Y. S., & Spiro, K. (2007).”Relationship Maintenance
with Financial Publics: An Analysis of
Investor Relations on Small Companies’ Web
Sites” International Communication Association.
[sunulmuş bildiri] TBA, San Francisco: CA, 23
Mayıs, 2007.
- Jo, S. & Yungwook, K. (2003). The Effect of Web
Characteristics on Relationship Building. Journal
of Public Relations Research, 15(3), 199-
223.
- Lamb, L. F., & Kathy, B. M. (2004). Applied Public Relations:
Cases in Stakeholder Management. New Jersey:
Lawrence Erlbaum, 2004.
- Laskin, A. V. (2009). A Descriptive Account of the
Investor Relations Profession: A National Study.
Journal of Business Communication, 46(2),
208-233.
- Seitel, F. P. (2004). The Practice of Public Relations. New
Jersey: Prentice Hall.
- Theaker, A. (2006). Halkla İlişkilerin El Kitabı. Çeviren:
Murat Yaz, İstanbul: MediaCat Yayınları.
- Türkiye Yatırımcı İlişkileri Ödülleri 2014 Bilgilendirme
Kitapçığı, Türkiye Yatırımcı İlişkileri Derneği.
- Wilcox, D. L., Cameron, G. T., Ault, P. A. & Agee, W. K.
(2005) Public Relations Strategies and Tactics. Boston:
Pearson Inc.
www.tuyid.org