Akademisyenlerin özlük haklarını düzenlemek ve akademik çalışma yapmalarını teşvik etmek
amacıyla 2014 yılında, 6564 Sayılı Yasa çıkarılmıştır. İlgili yasa ile akademisyenlerin maaşlarındaki artış Aralık ayında hesaplarına yansır iken akademik çalışmalara yönelik teşvikin 2015 yılından itibaren
akademisyenleri etkileyeceği kabul edilmiştir. Ortaya konan düzenlemenin akademisyenlerin özlük haklarını
iyileştirerek akademisyenlerin çalışmaları üzerinde onları olumlu yönde motive ederek başarılarını artırmayı
amaç edindiği görülmektedir. Bu kapsamda hazırlanan çalışmayla Türkiye’de vakıf ve kamu üniversitelerinde
görev yapan akademik personelin bu düşünce ile ilgili algılarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada
öncelikle motivasyon olgusu ve üniversitelerde görev yapan akademik personelin motivasyonları üzerindeki
etkenler ve 6564 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un
akademisyenlerin motivasyonlarına etkisi konusu incelenmiştir. Ardından Türkiye’de vakıf üniversitesi ve
kamu üniversitelerinde çalışan akademisyenlerin akademik teşvikle ilgili algılarını tespit etmeye yönelik bir
alan araştırmasına yer verilmiştir.
In order to regulate the personal rights of academicians and to encourage their academic studies, Law No. 6564 was adopted. With the adoption of the law, the increase in the salaries of academicians is reflected in the accounts in December, while the incentive for academic work has been recognized as affecting academics since 2015. It appears that the proposed regulation aims to increase the success of the academicians by improving the personal rights of them by motivating them in the positive direction on the studies of the academicians. In this context, the aim of this study is to determine the correctness of this thinking through the perceptions of academic staff working in private and public universities in Turkey. In the study, the Law on the Amendment of the Law on Higher Education Personnel Number 6564 and other factors affecting motivations of the academic staff working at the universities are examined. Subsequently, a field study was conducted to determine the perceptions of academicians working in foundation universities and public universities in Turkey on academic incentives
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2018 |
Submission Date | March 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |