Kamu yönetiminin hukuka ve hakkaniyete uygun hareket etmesini sağlamak, katılımı teşvik etmek
ve devlet-vatandaş ilişkilerini iyileştirmek ombudsmanın temel görevleri arasındadır. Sosyal medya araçları
bir ülkede ombudsmanın bu görevlerini başarıyla yerine getirebilmesine katkı sağlama potansiyeline sahiptir.
Ancak, Türkiye’de ombudsman-sosyal medya ilişkisi ilgili literatürde analiz edilmiş bir konu değildir. Bu
çalışma, Türkiye’de Twitter örneği bağlamında sosyal medya ve ombudsman arasındaki ilişkiye
odaklanmaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, içerik analizi yönteminden yararlanarak, Kamu Denetçiliği
Kurumu’nun (KDK) Twitter’dan ne amaçla yararlandığını analiz etmek ve bu sosyal medya aracının
Türkiye’de KDK’nın rolünü yerine getirmesine katkı sağlayıp sağlamadığını değerlendirmektir. Yapılan
analizin bulgularına göre, Türkiye’de KDK, Twitter’dan vatandaşları kararlarına ve incelemelerine ilişkin
bilgilendirme ve kurumu tanıtma amacıyla yararlanırken; katılımı teşvik etme ve vatandaşla iki yönlü
iletişime geçme açısından Twitter’ı etkin bir şekilde kullanmamaktadır. KDK Twitter’ın sunduğu fırsatlardan
tam anlamıyla yararlanmamaktadır.
Ombudsmen essentially act to render public administration operate in line with law and principle of equity, encourage citizen participation, and improve citizen-state relations. Social media tools have potential to contribute ombudsman to fulfill these duties in a country. However, the relationship between ombudsman and social media in Turkey has not been analyzed in the relevant literature. This study focuses on the nature of this relationship within the context of Twitter case in Turkey. Using the method of content analysis, the aim of this study is to analyze for which purposes Turkish Ombudsman Institution uses Twitter, and evaluate whether this social media tool contributes Turkish Ombudsman Institution to fulfill its role or not. The findings of this study exhibit that Turkish Ombudsman Institution successfully uses Twitter for informing citizens on its decisions and inspection results as well as self-promotion. Nevertheless, it seems Twitter is not
effectively employed by the Institution for encouraging citizen participation and interacting with citizens. As a conclusion, we have found that Turkish Ombudsman Institution has not completely benefited from the opportunities that Twitter offers for public institutions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | December 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 71 Issue: 1 |