Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kariyerlerini planlama süreçlerinde, kariyer geleceği
algısı ile algılanan kariyer engellerinin etkisini incelemektir. “Kariyer Planlama Ölçeği”, “Kariyer Geleceği
Ölçeği” ve “Algılanan Kariyer Engelleri Ölçeği”, 123’ü kadın ve 103’ü erkek olmak üzere, toplam 226
üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Analiz sonuçları, farklı düzeyde kariyer planlama davranışı sergileyen
katılımcıların, kariyer geleceği algı düzeyleri ve algıladıkları kariyer engelleri bakımından farklılaştıklarını
göstermiştir. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre de kariyer planlama ve alt boyutlarının, “kariyer
geleceği ölçeği alt boyutları”, “mesleğin geleceği ve çalışma koşullarının zorluğu” ile “aile ve çevre etkisi”
kariyer engelleri alt ölçeklerince pozitif olarak; “mesleğin geleceği ve iş piyasası kısıtlamaları” ile
“motivasyon eksikliği ve yetersiz hazırlanma” kariyer engelleri alt ölçekleri tarafından da negatif olarak
yordandığı bulunmuştur.
The aim of this study was to examine the effect of career futures and perceived career barriers in the university students' career planning processes. “Career Planning Scale”, “The Career Futures Inventory” and “Perceived Career Barriers Scale” were administered to 226 (123 female, 103 male) university students. The results showed that there were some differences between the participants who exhibited career planning behaviors at different levels in terms of perceived career barriers and perception of career futures. Also, the results of hierarchical regression analysis revealed that career planning subscales were positively predicted by the “career futures subscales”, “the future of the profession and the difficulty of working conditions” and “family and environmental effect”. Moreover, career planning subscales were negatively predicted by “the future of the profession and labour market constraints” and “lack of motivation, and inadequate preparation”.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 9, 2017 |
Submission Date | June 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 72 Issue: 2 |