Bu çalışmada işletmelerin maddi olmayan kaynaklara verdikleri önem ve algıladıkları çevresel olumsuzluk derecesi ile stratejik yönelimleri (tipleri) arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Anket çalışması yoluyla ‘kobinet’e kayıtlı 154 işletmeden veriler toplanmıştır. İşletmelerin Miles ve Snow’un geliştirdiği 3 strateji tipinden (savunmacı, analizci ve öncü) hangisini benimsediğini belirlemek için, 12 değişkene kümeleme analizi uygulanmıştır. Ayrıca maddi olmayan kaynaklara ilişkin 15 değişkene faktör analizi uygulanmış ve bu değişkenlerin 4 faktörde (pazarlama yeteneği, iş/işletme etkinliği, ürün/hizmet yeniliği, müşteri yönelimi) toplandığı belirlenmiştir. Daha sonra değişkenlere diskriminant (ayırma) analizi yapılmıştır. Bu analizin sonuçları maddi olmayan kaynaklara verilen önemin analizci, öncü ve savunmacı stratejileri ayırmada belirleyici olduğunu göstermiştir. Dolayısıyla maddi kaynaklara verilen öneme göre strateji tipleri farklılaşmaktadır. Özellikle pazarlama yeteneği ve müşteri yönelimi faktörleri açısından öncü ve savunmacı strateji izleyen işletmelerin farklılaştığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2007 |
Submission Date | July 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 62 Issue: 04 |