Research Article
BibTex RIS Cite

Facebook Aracılığıyla Türkiye'de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz

Year 2017, Volume: 72 Issue: 3, 689 - 713, 29.09.2017
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002464

Abstract

Günümüzde devletler vatandaşların tercihlerine dayalı daha rasyonel kamu politikaları geliştirmeye ve daha iyi
kamu hizmeti sunmaya yönelik bir baskı altındadırlar. Bu nedenle, son dönemde gerek gelişmiş gerekse gelişmekte olan
ülkelerde gerçekleştirilen reformlar vatandaş-temelli kamu yönetimini inşa etmeyi hedeflemektedir. Kamu kurumu-vatandaş
etkileşimini sağlamak vatandaş-temelli kamu yönetimini inşa etmenin önemli bir boyutunu oluşturmaktadır. Kamu kurumuvatandaş
etkileşimi, vatandaşların politika oluşturma ve hizmet sunma süreçlerine dâhil edilmesini ve kamu kurumları ile
vatandaşlar arasındaki ilişkilerin geliştirilmesini gerektirmektedir. İnternet alanındaki son gelişmeleri yansıtan sosyal medya,
bu ilişkinin geliştirilmesinde yeni fırsatlar sunma potansiyeline sahiptir. Çünkü, sosyal medyanın doğasında, ortak içerik
üretimi ve iki yönlü iletişim vardır. Bununla birlikte, sosyal medyanın kamu kurumu-vatandaş etkileşimini destekleyip
desteklemediğini analiz eden ampirik çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda, bu çalışma bir ölçüm seti kullanarak,
bir sosyal medya aracı olarak Facebook aracılığıyla Türkiye’deki belediyelerin vatandaşla etkileşim düzeylerini ölçmeyi ve
belediyeleri bu açıdan tasnif etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, Türkiye’de Facebook’ta belediyelerin
vatandaşla etkileşim düzeyi oldukça düşüktür. Bu bulgu, ilgili literatürdeki diğer çalışmaların bulguları ile uyumludur. 

References

  • Referans 1 Agostino, Deborah ve Michela Arnaboldi (2015), “A Measurement Framework for Assessing the Contribution of Social Media to Public Engagement: An empirical analysis on Facebook, Public Management Review, 18 (9): 1289-1307.

The Measurement of Citizen Engagement with Municipalities through Facebook in Turkey: An Empirical Analysis within the Context of Metropolitan and Provincial Municipalities

Year 2017, Volume: 72 Issue: 3, 689 - 713, 29.09.2017
https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002464

Abstract

Today, governments are under the pressure to make rational public policies based on citizens’ preferences and to provide better public services. Therefore, the administrative reforms implemented both in developed and developing countries in recent years aim at building citizen-centred public administration. Citizen engagement constitutes a significant dimension of building citizen-centred public administration. Citizen engagement requires the inclusion of citizens into the processes of making public policies and providing public services, and improving the relationships between the public institutions and citizens. The socialmedia that reflect the latest developmentsin the field ofinternet have the potential to offer new opportunities in improving this relationship. However, there is a need for empirical studies that analyze whether the social media support the citizen engagement. In this context, this article, using a metrics set, aims at measuring the level of citizen engagement with municipalities through Facebook as a social media tool in Turkey and categorizing the municipalitiesfrom this particular perspective. The findings of our empirical analysis have revealed that in Turkey, the level of citizen engagement with municipalitiesthrough Facebook islow level. The findings obtained from this empirical analysis have some strong similarities with previousstudiesin the relevant literature.

References

  • Referans 1 Agostino, Deborah ve Michela Arnaboldi (2015), “A Measurement Framework for Assessing the Contribution of Social Media to Public Engagement: An empirical analysis on Facebook, Public Management Review, 18 (9): 1289-1307.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Zahid Sobacı

İbrahim Hatipoğlu

Publication Date September 29, 2017
Submission Date September 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 72 Issue: 3

Cite

APA Sobacı, M. Z., & Hatipoğlu, İ. (2017). Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(3), 689-713. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002464
AMA Sobacı MZ, Hatipoğlu İ. Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz. SBF Dergisi. September 2017;72(3):689-713. doi:10.1501/SBFder_0000002464
Chicago Sobacı, Mehmet Zahid, and İbrahim Hatipoğlu. “Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir Ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72, no. 3 (September 2017): 689-713. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002464.
EndNote Sobacı MZ, Hatipoğlu İ (September 1, 2017) Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72 3 689–713.
IEEE M. Z. Sobacı and İ. Hatipoğlu, “Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz”, SBF Dergisi, vol. 72, no. 3, pp. 689–713, 2017, doi: 10.1501/SBFder_0000002464.
ISNAD Sobacı, Mehmet Zahid - Hatipoğlu, İbrahim. “Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir Ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72/3 (September 2017), 689-713. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000002464.
JAMA Sobacı MZ, Hatipoğlu İ. Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz. SBF Dergisi. 2017;72:689–713.
MLA Sobacı, Mehmet Zahid and İbrahim Hatipoğlu. “Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir Ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol. 72, no. 3, 2017, pp. 689-13, doi:10.1501/SBFder_0000002464.
Vancouver Sobacı MZ, Hatipoğlu İ. Facebook Aracılığıyla Türkiye’de Belediye-Vatandaş Etkileşiminin Ölçülmesi: Büyükşehir ve İl Belediyeleri Bağlamında Bir Analiz. SBF Dergisi. 2017;72(3):689-713.