Research Article
BibTex RIS Cite

SOCIAL MEDIA AS A NEWS SOURCE IN A CRISIS ATMOSPHERE; A REVIEW OVER INSTAGRAM

Year 2023, Volume: 78 Issue: 3, 505 - 529, 19.09.2023
https://doi.org/10.33630/ausbf.1158369

Abstract

With the developments in internet technologies, social media platforms have become important news distribution platforms. Thanks to the opportunities offered by social media, while internet users living in different parts of the world can communicate with each other easily and quickly, the dissemination of news on the agenda takes place in a short time. In this research, it is aimed to reveal the news flow of social media in times of crisis and how citizens as users benefit from these platforms. Informing the citizens, bringing the demands and complaints of the citizens to the agenda, and interaction status of the news pages on the social media in crisis situations were examined and it is aimed to determine the methods of announcing the demands of the people to the public. In the study, the posts shared by six news sites in Isparta city through the Instagram network, which is used as a news distribution channel due to the power outage during the snowfall were examined. Content analysis, one of the qualitative research methods, was used in the research. The posts shared by SON32, ISPARTA32, AJANS32, BOMBA32, UYAN32 and HABER32 online news sites from their Instagram accounts between February 03, 2022 and February 17, 2022 were analyzed. The 15-day period in which snowfall was effective in the city was examined.
During the period mentioned, the most posts shared were on the subjects of 'agenda' (power outage due to snowfall, the demands of the citizens, water shortage, etc.). It has been determined that news pages on social media have an important function in terms of news sharing and information transfer in crisis environments, and that users are actively involved in the news flow with their posts. It has been observed that the news pages do not respond to the comments of the citizens, but rather fulfill the role of informing the public by transmitting information.

References

  • Akıncı, Semra Ve Özlem Duğan (2019), “Gazetecilerin Kriz Dönemlerinde Halkla İlişkiler Çalışanlarına Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (30): 167-192.
  • Bilgin, Nuri (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (Ankara: Siyasal Kitabevi).
  • Çağlar, Şebnem (2017), Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğe Sosyal Medya Etkisi (Literatürk Academia).
  • Çaplı, Bülent ve Oğuzhan Taş (2010), Kriz Haberciliği. Televizyon Haberciliğinde Etik, Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel (Ed.), (Ankara: Fersa Matbaacılık), 237-250.
  • Çetinkaya, Aysel (2019), “Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Paylaşımı”, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1 (2): 1-28.
  • Değer, Kamuran (2017), “Olağanüstü Durum Haberciliğinin Atatürk Havalimanı Terör Eylemi Üzerinden İncelenmesi”, TRT Akademi, 2 (3): 98-115.
  • Demir, Demirhan H. ve Emre Vadi Balcı (2019), Kriz Haberciliği ve Etik Sorunsalı, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi , (11): 48-56.
  • Nicholas, Diakopoulos, Munmun De Choudhury, and Mor Naaman (2012), “Finding And Assessing Social Media İnformation Sources In The Context Of Journalism”, In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, 2451–2460.
  • Anar, Eldem ve İlgi Ülkü (2021), “Sosyal Medya Ortamında Yer Alan Afet Haberlerinde Etkileşim; İzmir Depremi Örneği”, Türkiye Online Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi, 11 (3): 1129-1147.
  • Güçdemir, Yeşim (2017), Sosyal Medya (Halkla İlişkiler ve Pazarlama), (İstanbul: Derin Yayınları).
  • Kavaklı, Nurhan (2018), “Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Doğrulama/Teyit Platformlarının Kullanımı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (69): 398-411.
  • Kazaz, Mete ve Ahmet Buğra Kalender (2021), “Korona Günlerinde Gazetecilik: İzmir’de Haber Takibi”, Erciyes İletişim Dergisi, 2, 165-182.
  • Krippendorff, Klaus (2018), “Content Analysis An Introduction to Its Methodology”, (Thousand Oaks: Sage Publications). Riegert, Kristina, and Eva Karin Olsson (2007), “The Importance of Ritual in Crisis Journalism”, Journalism Practice, 1 (2): 143–158.
  • Shu, Kai, Amy Sliva, Suhang Wang, Jiliang Tang, and Huan Liu (2017), “Fake News Detection On Social Media: A Data Mining Perspective”, ACM SIGKDD Explorations Newsletter 19 (1): 22–36.
  • Şahinsoy, Kübra (2017), “Kriz Yönetimi Açısından Geleneksel ve Sosyal Medya”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9 (4): 1-19.
  • Taşkıran, İzzet ve Ali Murat Kırık (2016), “Gazetecilerin Sosyal Medyayı Haber Kaynağı Olarak Kullanımı: Medya Profesyonellerinin Bakış Açılarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma”, Intermedia International e-Journal, 3(1): 213-241.
  • Temel, Mustafa, Burak Somuncu ve Bünyamin Gültekin (2021), “Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45): 290-305.
  • Tomno, Carolyne J. (2012), “Journalism and Social Media”, Fellowship for Ethics Leadership 2012 Center for International Media Ethics (CIME),1-22.
  • Tutkun-Ünal, Aylin (2020), “Yeni Medya ile Yeni Gazetecilik Anlayışı: Haber Ajanslarının Sosyal Medya Gazeteciliği Açısından İncelenmesi”, Erciyes Üniversitesi İletişim Dergisi, 7(2): 1011-1031
  • Tutkun-Ünal, Aylin ve Ayşe Sena Kurt (2021), “Türkiye’deki Gazetecilerin İnstagram Hesaplarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17 (33): 252-277.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek (2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (Ankara: Seçkin Yayıncılık A.Ş.).
  • Yıldırım, Besim (2015), İletişim Araştırmalarında Yöntemler, (Konya: Literatürk Yayınları).

Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme

Year 2023, Volume: 78 Issue: 3, 505 - 529, 19.09.2023
https://doi.org/10.33630/ausbf.1158369

Abstract

Bu araştırmada kriz zamanlarında sosyal medya haberciliğinin önemi ve kullanıcı olarak vatandaşların bu platformlardan nasıl faydalandığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Sosyal medyada haber sayfalarının kriz durumlarında vatandaşı bilgilendirme, vatandaşın talep ve şikayetlerini gündeme taşıma ve etkileşim durumu incelenmiş, halkın taleplerini kamuya duyurma yöntemlerinin tespiti amaçlanmıştır. Çalışmada kar yağışında yaşanan elektrik kesintisi nedeniyle Isparta’da bulunan altı haber sitesinin haber dağıtım kanalı olarak kullandığı Instagram ağı üzerinden yaptıkları paylaşımlar incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden, içerik analizi kullanılmıştır. 03 Şubat 2022/17 Şubat 2022 tarihleri arasında SON32, ISPARTA32, AJANS32, BOMBA32, UYAN32 ve HABER32 çevrimiçi haber sitelerinin Instagram hesaplarından paylaştıkları gönderiler analiz edilmiştir. Sonuçta, sosyal medyada haber sayfalarının kriz ortamlarında haber paylaşımı ve bilgi aktarımı açısından önemli bir işlev yürüttüğü, kullanıcıların da haber akışına yaptıkları paylaşımlarla dahil olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akıncı, Semra Ve Özlem Duğan (2019), “Gazetecilerin Kriz Dönemlerinde Halkla İlişkiler Çalışanlarına Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (30): 167-192.
  • Bilgin, Nuri (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (Ankara: Siyasal Kitabevi).
  • Çağlar, Şebnem (2017), Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğe Sosyal Medya Etkisi (Literatürk Academia).
  • Çaplı, Bülent ve Oğuzhan Taş (2010), Kriz Haberciliği. Televizyon Haberciliğinde Etik, Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel (Ed.), (Ankara: Fersa Matbaacılık), 237-250.
  • Çetinkaya, Aysel (2019), “Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Paylaşımı”, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1 (2): 1-28.
  • Değer, Kamuran (2017), “Olağanüstü Durum Haberciliğinin Atatürk Havalimanı Terör Eylemi Üzerinden İncelenmesi”, TRT Akademi, 2 (3): 98-115.
  • Demir, Demirhan H. ve Emre Vadi Balcı (2019), Kriz Haberciliği ve Etik Sorunsalı, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi , (11): 48-56.
  • Nicholas, Diakopoulos, Munmun De Choudhury, and Mor Naaman (2012), “Finding And Assessing Social Media İnformation Sources In The Context Of Journalism”, In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, 2451–2460.
  • Anar, Eldem ve İlgi Ülkü (2021), “Sosyal Medya Ortamında Yer Alan Afet Haberlerinde Etkileşim; İzmir Depremi Örneği”, Türkiye Online Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi, 11 (3): 1129-1147.
  • Güçdemir, Yeşim (2017), Sosyal Medya (Halkla İlişkiler ve Pazarlama), (İstanbul: Derin Yayınları).
  • Kavaklı, Nurhan (2018), “Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Doğrulama/Teyit Platformlarının Kullanımı”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (69): 398-411.
  • Kazaz, Mete ve Ahmet Buğra Kalender (2021), “Korona Günlerinde Gazetecilik: İzmir’de Haber Takibi”, Erciyes İletişim Dergisi, 2, 165-182.
  • Krippendorff, Klaus (2018), “Content Analysis An Introduction to Its Methodology”, (Thousand Oaks: Sage Publications). Riegert, Kristina, and Eva Karin Olsson (2007), “The Importance of Ritual in Crisis Journalism”, Journalism Practice, 1 (2): 143–158.
  • Shu, Kai, Amy Sliva, Suhang Wang, Jiliang Tang, and Huan Liu (2017), “Fake News Detection On Social Media: A Data Mining Perspective”, ACM SIGKDD Explorations Newsletter 19 (1): 22–36.
  • Şahinsoy, Kübra (2017), “Kriz Yönetimi Açısından Geleneksel ve Sosyal Medya”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9 (4): 1-19.
  • Taşkıran, İzzet ve Ali Murat Kırık (2016), “Gazetecilerin Sosyal Medyayı Haber Kaynağı Olarak Kullanımı: Medya Profesyonellerinin Bakış Açılarını Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma”, Intermedia International e-Journal, 3(1): 213-241.
  • Temel, Mustafa, Burak Somuncu ve Bünyamin Gültekin (2021), “Sosyal Medya Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45): 290-305.
  • Tomno, Carolyne J. (2012), “Journalism and Social Media”, Fellowship for Ethics Leadership 2012 Center for International Media Ethics (CIME),1-22.
  • Tutkun-Ünal, Aylin (2020), “Yeni Medya ile Yeni Gazetecilik Anlayışı: Haber Ajanslarının Sosyal Medya Gazeteciliği Açısından İncelenmesi”, Erciyes Üniversitesi İletişim Dergisi, 7(2): 1011-1031
  • Tutkun-Ünal, Aylin ve Ayşe Sena Kurt (2021), “Türkiye’deki Gazetecilerin İnstagram Hesaplarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”, OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17 (33): 252-277.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek (2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (Ankara: Seçkin Yayıncılık A.Ş.).
  • Yıldırım, Besim (2015), İletişim Araştırmalarında Yöntemler, (Konya: Literatürk Yayınları).
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Communication
Journal Section Research Articles
Authors

Nedret Çağlar 0000-0001-9769-056X

Gaye Demirel 0000-0003-0363-4802

Publication Date September 19, 2023
Submission Date August 5, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 78 Issue: 3

Cite

APA Çağlar, N., & Demirel, G. (2023). Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 78(3), 505-529. https://doi.org/10.33630/ausbf.1158369
AMA Çağlar N, Demirel G. Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme. SBF Dergisi. September 2023;78(3):505-529. doi:10.33630/ausbf.1158369
Chicago Çağlar, Nedret, and Gaye Demirel. “Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 78, no. 3 (September 2023): 505-29. https://doi.org/10.33630/ausbf.1158369.
EndNote Çağlar N, Demirel G (September 1, 2023) Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 78 3 505–529.
IEEE N. Çağlar and G. Demirel, “Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme”, SBF Dergisi, vol. 78, no. 3, pp. 505–529, 2023, doi: 10.33630/ausbf.1158369.
ISNAD Çağlar, Nedret - Demirel, Gaye. “Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 78/3 (September 2023), 505-529. https://doi.org/10.33630/ausbf.1158369.
JAMA Çağlar N, Demirel G. Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme. SBF Dergisi. 2023;78:505–529.
MLA Çağlar, Nedret and Gaye Demirel. “Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme”. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol. 78, no. 3, 2023, pp. 505-29, doi:10.33630/ausbf.1158369.
Vancouver Çağlar N, Demirel G. Kriz Ortamında Sosyal Medya Haberciliği: İnstagram Haber Sayfaları Üzerinden Bir İnceleme. SBF Dergisi. 2023;78(3):505-29.