Bu çalışma resim gelişim aşamalarına göre şema öncesi dönemdeki (4-7 yaş) çocukların resim gelişim özelliklerini belirlemek, resimlerdeki mekân özelliklerini Eisner’ın 14 kategorisi ile karşılaştırmak, çocukların resim gelişim özelliklerinin cinsiyetten etkilenip etkilenmediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde olan araştırma Kayseri il merkezindeki anaokulu, anasınıfı ve ilköğretim okullarına devam eden dört-yedi yaş arasındaki çocuklar üzerinde gerçekleştirilmiştir. Basit tesadüfî örnekleme ile seçilen 126 kız ve 144 erkek toplam 270 çocuk araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmaya dâhil olan çocuklar “okulum ve ben” konulu bir resim yapmışlardır. Çocukların resimlerini değerlendirmek için araştırmada “Resim Değerlendirme Formu” ve “Eisner’ın 14 Kategorisi Formu” kullanılmıştır. Çocukların yapmış oldukları resimler resim gelişim özellikleri açısından üç uzman tarafından değerlendirilmiştir. Uzmanlar her bir resmi tek tek inceleyerek iki formu da doldurulmuş ve uzmanların değerlendirmelerinin ortalaması alınarak çalışmada kullanılmıştır. Araştırmaya dâhil edilen dört-yedi yaş çocukların resimlerinin şema öncesi dönemin özelliklerini taşıdıkları, mekân anlatımında Eisner’ın 14 Kategorisi ile benzerlik gösterdikleri ve çocukların çizimlerinin bazı özellikler açısından cinsiyete göre farklılık olmadığı, yaşa göre Eisner’ın 14 Kategorisi açısından farklı olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda çocukların akademik ve sosyal-duygusal becerileri kazanmasında resmin etkili bir araç olduğuna vurgu yapılmıştır
This study was performed for the purpose of determining the drawing development properties of children in pre-schematic period (4-7 years) according to their drawing development stages, comparing space properties in drawing with 14 categories of Eisner, examining drawing development properties of the children in terms of gender. This was a study in screening model and it tried to describe drawing development properties of children between four-seven years old. The study was performed with four-seven years old children in nurseries, kindergartens, and primary schools in Kayseri. 126 girls and 144 boys totally 270 children chosen by simple and randomly sampling created the study group of the research. Children included in the research draw a picture subject of which subject was “my school and I”. “A drawing assessment form” and “14 categories of Eisner form” were used in order to assess (evaluate) the drawings of the children. Drawings of the children were assessed by three specialists in terms of drawing development properties and because the assessment results of those three specialists were similar a randomly selected specialist assessment were used. As a result of assessment of drawings of four-seven years old children included in the research, it was understood that they had the features of pre-schematic periods, and they had similarities with 14 categories of Eisner in terms of space depiction, drawings of the children was not different according to sex in terms of some features, they are different according to age in terms of 14 categories of Eisner. It was emphasized at the end of the study that it is important to support children’s drawing development periods and drawing is an effective mean in child’s having academic success and social-emotional skills
Other ID | JA94FD93AH |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 2 |