Research Article
BibTex RIS Cite

Diş Hekimliği Hizmetlerinde Hastaların Sağlık Kurumu Seçimini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 47 - 57, 31.12.2021
https://doi.org/10.46971/ausbid.905748

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, ağız ve diş sağlığı hizmeti alan tüketicilerin, sağlık kuruluşu tercihi üzerinde etkili olan faktörleri belirlemek, başlıca etkili olan faktörlerin, tüketicilerin sosyo-demografik özelliklerine ait değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını tesbit etmektir.
Örneklem ve Yöntem: Bu doğrultuda Ankara’da faaliyet gösteren kamuya bağlı bir ağız ve diş sağlığı hastanesine tedavi için başvuran 411 hastaya anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 18 yaş ve üstü bireyler dahil edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programından yararlanılarak, sonuçlar %95’lik güven aralığında, P<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, hastane seçimine etki eden en önemli faktörlerin başında tıbbi cihazların temiz olması, mahremiyete gösterilen saygı, kullanılan alanların temiz ve bakımlı olması, tedavimin doğru ve zamanında yapılması, her türlü diş hekimliği hizmetinin verilmesi, hekimin yeterince bilgi vermesi gelmektedir. Kullanılan alanların temizliğine kadın hastalar erkek hastalara göre daha fazla önem vermektedir (P<0.05).
Sonuç: Son yıllarda ağız ve diş sağlığı hizmeti sunan kuruluş sayısındaki artış, hastaların eskisine göre daha bilinçli olması ve hastaya seçme hakkı tanınması gibi nedenler profesyonel sağlık çalışanlarının hastaların hastane tercihine etki eden faktörleri dikkate almasını zorunlu kılmaktadır.

References

  • Akinci, F., Esatoglu, A. E., Tengilimoglu, D. ve Parsons, A. (2005). Hospital choice factors: a case study in Turkey. Health Marketing Quarterly, 22(1), 3-19.
  • Akyürek, A. ve Orhaner, E. (2017). Özel hastanelere talebi etkileyen faktörler. Health Care, 4(4), 237-248.
  • Berkowitz, E. N. ve Flexner, W. (1980). The market for health services: Is there a non-traditional consumer?. Journal of health care marketing, 1(1), 25-34.
  • Çiftçi G. E. (2010) Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Konumlandırma Stratejileri: Kırıkkale İli Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fischer, S., Pelka, S. ve Riedl, R. (2015). Understanding patients’ decision-making strategies in hospital choice: Literature review and a call for experimental research. Cogent Psychology, 2(1),1-24.
  • Gökkaya, D. ve Erdem, R. (2017). Sağlık hizmetleri kullanımına etki eden faktörlerin hastalık şiddeti algısıyla değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 149-184.
  • Hasta Hakları Yönetmeliği. (1998, 1 Ağustos). Resmi Gazete (Sayı:23420). https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html.
  • Hasta Hakları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2014, 8 Mayıs). Resmî Gazete (Sayı: 28994). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2014/05/20140508-3.html.
  • Hoşgör, H. ve Gündüz Hoşgör, D. (2019). Hastaların Hastane Seçimini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme (1996-2017). Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(2), 437-456.
  • Işık O., Erişen, M. ve Fidan, C. (2016). Tüketicilerin Hastane Seçiminde Etki Eden Faktörlere İlişkin Algılamaları. İşletme Bilimi Dergisi, 4(1), 99-110. Karaağaç, E. Ve Küçükesmen, Ç. (2013). Diş Hekimliği kliniklerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon. A.Ü. Diş Hek. Fak. Derg., 40 (1) 35-42.
  • Karaağaç, E., & Küçükesmen, Ç. (2013). Diş Hekimliği kliniklerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon. A.Ü. Diş Hek. Fak. Derg, 40 (1) 35-42.
  • Kim, M. J., Damiano, P. C., Hand, J., Denehy, G. E., Cobb, D. S. ve Qian, F. (2012). Consumers’ choice of dentists: how and why people choose dental school faculty members as their oral health care providers. Journal of Dental Education, 76(6), 695-704.
  • Mutlu, A. ve Işık, A. (2005). Sağlık Ekonomisine Giriş. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Özata, M. ve Özer, K. (2017). Sağlık çalışanlarının hasta mahremiyeti konusundaki tutumlarının incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(1), 81-92.
  • Sayım, F. (2015). Sağlık Hizmetinin Özellikleri. Akademik Arge Dergisi-Sosyal Bilimler, 15(1), 89-98.
  • Şantaş, F., Kurşun, A. ve Kar, A. (2016). Hastane Tercihine Etki Eden Faktörler: Sağlık Hizmetleri Pazarlaması Perspektifinden Alan Araştırması. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 17-33.
  • Tengilimoğlu, Dilaver (2001). Hastane Seçimine Etkili Olan Faktörler: Bir Alan Uygulaması. G.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 85-98.
  • Uzunal, B. ve Uydacı, M. (2010). Sağlık kurumlarında ağızdan ağıza pazarlama ve bir pilot çalışma. Öneri Dergisi, 9(34), 87-95.
  • Zeithaml, V. A., Bitner, M. J. ve Gremler, D. D. (2017). Services marketing: Integrating customer focus across the firm (Seventh edition). New York: McGraw-Hill Education.

Evaluation of Factors Affecting the Choice of Health Institution of Patients in Dentistry Services

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 47 - 57, 31.12.2021
https://doi.org/10.46971/ausbid.905748

Abstract

Aim: The aim of this study is to determine the factors affecting the hospital choice of the consumers who receive dental health services and to determine whether the main influencing factors differ according to the variables of the socio-demographic characteristics of the consumers.
Subjects and Method: In this respect, 411 patients, who applied for treatment in a public oral and dental health hospital in Ankara were administered a questionnaire. Individuals aged 18 and over were included in the study. The analysis of the data was performed by using SPSS 20.0 package program and the results were evaluated at 95% confidence interval and p <0.05 significance level.
Results: According to the results of the study, the most important factors affecting the hospital choice are; the cleanliness of medical devices and tools, respect to privacy, clean and well-kept areas used, accurate and timely treatment, providing all kinds of dentistry services, and the dentist providing enough information.
In recent years, reasons such as the increase in the number of institutions offering dental health services, patients being more conscious than before, and giving the patients right to choose require the health professionals to take into account the factors that affect the hospital choice.

References

  • Akinci, F., Esatoglu, A. E., Tengilimoglu, D. ve Parsons, A. (2005). Hospital choice factors: a case study in Turkey. Health Marketing Quarterly, 22(1), 3-19.
  • Akyürek, A. ve Orhaner, E. (2017). Özel hastanelere talebi etkileyen faktörler. Health Care, 4(4), 237-248.
  • Berkowitz, E. N. ve Flexner, W. (1980). The market for health services: Is there a non-traditional consumer?. Journal of health care marketing, 1(1), 25-34.
  • Çiftçi G. E. (2010) Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Konumlandırma Stratejileri: Kırıkkale İli Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fischer, S., Pelka, S. ve Riedl, R. (2015). Understanding patients’ decision-making strategies in hospital choice: Literature review and a call for experimental research. Cogent Psychology, 2(1),1-24.
  • Gökkaya, D. ve Erdem, R. (2017). Sağlık hizmetleri kullanımına etki eden faktörlerin hastalık şiddeti algısıyla değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 149-184.
  • Hasta Hakları Yönetmeliği. (1998, 1 Ağustos). Resmi Gazete (Sayı:23420). https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html.
  • Hasta Hakları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2014, 8 Mayıs). Resmî Gazete (Sayı: 28994). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2014/05/20140508-3.html.
  • Hoşgör, H. ve Gündüz Hoşgör, D. (2019). Hastaların Hastane Seçimini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme (1996-2017). Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(2), 437-456.
  • Işık O., Erişen, M. ve Fidan, C. (2016). Tüketicilerin Hastane Seçiminde Etki Eden Faktörlere İlişkin Algılamaları. İşletme Bilimi Dergisi, 4(1), 99-110. Karaağaç, E. Ve Küçükesmen, Ç. (2013). Diş Hekimliği kliniklerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon. A.Ü. Diş Hek. Fak. Derg., 40 (1) 35-42.
  • Karaağaç, E., & Küçükesmen, Ç. (2013). Diş Hekimliği kliniklerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon. A.Ü. Diş Hek. Fak. Derg, 40 (1) 35-42.
  • Kim, M. J., Damiano, P. C., Hand, J., Denehy, G. E., Cobb, D. S. ve Qian, F. (2012). Consumers’ choice of dentists: how and why people choose dental school faculty members as their oral health care providers. Journal of Dental Education, 76(6), 695-704.
  • Mutlu, A. ve Işık, A. (2005). Sağlık Ekonomisine Giriş. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Özata, M. ve Özer, K. (2017). Sağlık çalışanlarının hasta mahremiyeti konusundaki tutumlarının incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(1), 81-92.
  • Sayım, F. (2015). Sağlık Hizmetinin Özellikleri. Akademik Arge Dergisi-Sosyal Bilimler, 15(1), 89-98.
  • Şantaş, F., Kurşun, A. ve Kar, A. (2016). Hastane Tercihine Etki Eden Faktörler: Sağlık Hizmetleri Pazarlaması Perspektifinden Alan Araştırması. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 17-33.
  • Tengilimoğlu, Dilaver (2001). Hastane Seçimine Etkili Olan Faktörler: Bir Alan Uygulaması. G.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 85-98.
  • Uzunal, B. ve Uydacı, M. (2010). Sağlık kurumlarında ağızdan ağıza pazarlama ve bir pilot çalışma. Öneri Dergisi, 9(34), 87-95.
  • Zeithaml, V. A., Bitner, M. J. ve Gremler, D. D. (2017). Services marketing: Integrating customer focus across the firm (Seventh edition). New York: McGraw-Hill Education.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Gümüşok 0000-0002-2468-5548

Ayşe Nilgün Ertuğrul 0000-0002-7960-2789

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Gümüşok, M., & Ertuğrul, A. N. (2021). Diş Hekimliği Hizmetlerinde Hastaların Sağlık Kurumu Seçimini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 47-57. https://doi.org/10.46971/ausbid.905748