Amaç: Ebeveynler, çocukların dil gelişiminde, spesifik olarak kelime hazinesinin gelişiminde önemli rol oynarlar. Literatürde ebeveynlerin davranışları, ebeveynlerin sağladıkları uyaranlar ile çocukların kelime hazinesi arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar yer almaktadır. Bu çalışmada ise ebeveynlerin disiplin uygulamaları ile gelişimsel dil bozukluğu (GDB) şüphesi olan çocukların kelime hazineleri arasındaki ilişkiyi incelemek hedeflenmiştir. Örneklem ve Yöntem: Çalışmaya 24-48 (M = 34.22, SD = 6.52) ay arasında GDB şüphesi olan 72 çocuk ve ebeveyni dahil edilmiştir. Çalışmanın verileri yüz yüze Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Hastanesi Dil ve Konuşma Terapisi Kliniği’nde toplanmıştır. Veriler toplanırken demografik bilgi formu, Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi (TEDİL), Dil Gelişimi Tarama Envanteri (DİLTAR) ve Ebeveynlik Ölçeği kullanılmıştır. TEDİL klinisyen tarafından çocuğa uygulanmış ve DİLTAR ile ebeveynlik ölçeği ise ebeveyn tarafından doldurulmuştur. Verilerin analizi için SPSS 21.00 paket programında tanımlayıcı analizler ve Pearson korelasyon testleri kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmamızın sonuçlarına göre çocukların kelime hazinesindeki ortalama kelime sayısı 77,5’dir. Ebeveynlik ölçeğinden elde edilen ortalama skor ise 109’dur. Çocukların kelime hazinesi ile ebeveynlerin disiplin uygulamaları arasında pozitif yönde anlamlı bir korelasyon bulunmuştur (r = 0.97, p < 0.01). Sonuç: Bu çalışmanın bulguları, ebeveynlerin disiplin uygulamalarında fonksiyonellik arttıkça, GDB şüphesi olan çocukların kelime hazinesinin de arttığını vurgulamaktadır.
Aim: Parents play an important role in children’s language development, specifically in the development of vocabulary. There are studies in the literature that have investigated the relationship between parental behaviors, parental stimulation, and children’s vocabulary. This study aims to examine the relationship between parental disciplinary practices and the vocabulary of children with suspected developmental language disorder (DLD). Subjects and Method: This study included 72 children with suspected DLD between 24 and 48 months of age and their parents (M = 34.22, SD = 6.52). Data were collected face-to-face at the Speech and Language Clinic of Ankara Yıldırım Beyazıt University Hospital. For data collection, a demographic information form, The Turkish Test of Early Language Development (TEDIL), Turkish Version of the Language Development Survey (DIL-TAR), and the Parenting Scale were used. TEDIL was administered to the child by the clinician, while DIL-TAR and the Parenting Scale were completed by the parent. Descriptive analyses and Pearson correlation tests were conducted with IBM’s SPSS 21.00 software package. Results: According to the findings of our study, the mean number of words in children’s vocabulary was 77.5. The mean score obtained on the parenting scale was 109. A significant positive correlation was determined between children’s vocabularies and parents’ disciplinary practices (r = 0.97, p < 0.01). Conclusion: The results of this study indicate that the vocabularies of children with suspected DLD increase as the functionality of parental disciplinary practices increases.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |