Yatırım amacıyla uygulanan ana teşvikler için en önemli unsur, birçok hususu bünyesinde barındıran açık ve anlaşılır kanunların varlığıdır. Eğer bir ülke yatırımların teşvik prosedürlerini engelleyen kanunlara sahipse, kanun koyucunun esnek ve değişen duruma cevap verecek şekilde hızlı tepki vermesi gerekir. Liberal kanunlar yatırımcıların teşviki için belki en önemli kriter olabilir, ancak bu kriter tek başına yeterli olmayacaktır. Kanunların uygulanabilir olması ve bu konuda yeterli denetimin olması yabancı yatırımcıyı daha hevesli bir şekilde ülkeye çekebilecektir. Bu bakımdan Belarus’un coğrafi, siyasi, hukuki ve ekonomik durumları dikkate alındığında bir boşluğun olduğu görülmektedir. Bu makalede, Bağımsız Devletler Topluluğu ile Avrupa Birliği’nin merkezinde yer alan ve yarım milyardan fazla nüfusa yönelik pazara sahip bir ülkenin mevzuatının da teşvike müsait olması durumunda, Türk yatırımcıların Belarus’u bir kez daha düşünmesinin ve bunu yaparken de geç kalmaması gerektiğinin yerinde olacağı değerlendirilmektedir
The most significant element for main incentives for investment is the existence of as a set of clear and understandable rules and laws. If a there are laws that hinder the investment incentive procedures in a certain country, the lawmakers need to be able to react in a consistent and rapid manner to the flexible and developing environment. The liberal laws may the most important criteria for incentive to the investors, however, this criteria is not sufficient in and of itself. Applicability of the laws and the presence of relevant auditing mechanisms will serve to attract the investors to the country in a more enthusiastic manner. From this perspective, when taking into consideration the geographical, political, legal and economic situation of the Republic of Belarus, the presence of an opportunity becomes evident. In this article, If there are incentive friendly regulations in a country which is situated in the heart of the Commonwealth of Independent States as well as the European Union and is thus home to a market with access to half a billion people, it is evaluated that the Turkish investors need to reconsider Belarus and ensure that they are not too late in the process
Other ID | JA26FD69HS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 51 Issue: 1 |