Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUDURNU'DA TASAVVUF

Yıl 2018, , 909 - 926, 28.11.2018
https://doi.org/10.33692/avrasyad.510404

Öz

Bolu ili Mudurnu ilçesi, Türk tasavvuf tarihi açısından oldukça önemli bir yerleĢim yeridir. Özellikle Halvetî ekolünün ve temsilcilerinin bu ilçede faaliyetlerini yoğunlaĢtırdığı görülmektedir. Halvetî ekolünü Mudurnu'ya ilk getiren sûfi, Davut el-Halvetî olmuĢtur. Davut el-Halvetî, XV. yüzyılda yaĢamıĢ tasavvufun büyüklerinden bir Ģahsiyettir. Mudurnu'lu olan Davut el-Halvetî, ömrünün sonuna kadar bu ilçede faaliyetlerde bulunmuĢ, öldükten sonra da Mudurnu'ya defnedilmiĢtir. Böyle olmakla birlikte, tarihi kaynaklarda da yazılı olmasına rağmen bugün onun mezarının Mudurnu‟nun neresinde olduğu bilinmemektedir. Ayrıca Halvetî ekolünden gelen Nasuhi Muhammed Efendi ve öğrencileri de ilçede yıllarca faaliyette bulunmuĢ diğer önemli temsilcilerdendir. Mehmet Tului Efendi, Abdullah RüĢdi Efendi, Muhammed Necip Efendi gibi önemli zatların hepsi birden Halvetî ekolunun Nasuhiye Ģubesine bağlı olarak faaliyette bulunmuĢlardır. Halvetî ekolünün bu güçlü temsilcileri yanında Mudurnu, Kadirî ekolünün de önemli bir temsilcisini barındırmaktadır. Bu kiĢi Mudurnulu Abdurrahim Tırsi hazretleridir. Abdurrahim Tırsi hazretleri, EĢreoğlu Rumi hazretlerinin halifesidir ki EĢrefoğlu Rumi de Kadirî ekolünün Anadolu'daki kurucusudur. Kurduğu ekolün adı EĢrefiyye‟dir. Bu Kadirî ekolü, Anadolu‟da yeterince yaygınlık gösterememiĢtir. Sadece Ġznik ve çevresinde etkili olabilmiĢ bir koldur. Görüldüğü üzere, Mudurnu ilçesi, Halvetî ve Kadirî ekolleri için mekân olmuĢ önemli bir beldedir. Bunların dıĢında ayrıca Mudurnu merkezde ve tepelerde dizili olan türbeler de dikkatleri çekmektedir. YeĢil türbe, Doruk Baba türbesi ve Arslan Baba türbesi bunlardan sadece üçüdür ve bu türbelerde de tam olarak kimlerin yatmakta olduğu maalesef meçhuldür. Davut el-Halvetî gibi bir büyük zatın bugün Mudurnulu olduğunu bilmemizle birlikte ve Mudurnu‟da gömülü bulunmasına rağmen mezarının bilinmiyor olması, bu kimliği belirsiz olan türbe ve derviĢ kabirlerinin daha iyi incelenmesi gerekliliğini bir kez daha göstermektedir.

Kaynakça

  • AKSOY, Hasan (2003). “Mehmed Tulûî Efendi”. Diyanet İslâm Ansiklopedisi, c. XXVIII, s. 539. Ġstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdar Uğurlu

Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 18
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Uğurlu, S. (2018). MUDURNU’DA TASAVVUF. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 909-926. https://doi.org/10.33692/avrasyad.510404

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası