Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUKLARIN SOSYAL GELİŞİMİNDE EDEBİYATIN ROLÜ: OSCAR WILDE’IN VE ÖMER SEYFETTİN’İN ÖYKÜLERİNDE ÇOCUK

Year 2019, , 199 - 219, 30.06.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.590619

Abstract

Bireyin ruh sağlığı ve sosyal sağlığı en az fiziksel ve zihinsel sağlığı kadar önemlidir ve
çocukluk döneminde önce evde ebeveynlerin sonra okulda öğretmenlerin tutum ve davranışları
ile şekillenmektedir. Ondokuzuncu yüzyıl yazarlarından Oscar Wilde (1854-1900) ve Ömer
Seyfettin (1884-1920) yetişkinlerin tutum ve davranışlarının çocuklar üzerindeki etkisini
öykülerinde kendilerine özgü biçimde ifade etmiştir. Her iki yazar ülkelerinin parlak bir geleceğe
sahip olması için insanoğlunun çocukluk dönemine önem verilmesinin gerekliliğini vurgulamıştır.
Çocukları ve çocukluk dönemini önemseyen Wilde‟a ve Seyfettin‟e göre bir toplumda eşitlik,
dürüstlük ve hoşgörü ilkelerinin varlığı o toplumda gerçek, özgün ve özgür bireylerin varlığına
bağlıdır ve birey vasfına sahip olabilmek için kişi anlayışlı, azimli, okuryazar, bilgili, eğitimli,
çalışkan, duyarlı, duygulu, dürüst, düşünceli, güleryüzlü, hassas, kibar, hoĢgörülü, affedici,
bağışlayıcı, inançlı, sadık, kararlı, saygılı, saygın, yardımsever, cömert, vefalı, candan, vicdanlı,
merhametli olabilmelidir. KiĢi ayrıca empati kurabilmeli, doğaya ve hayvanlara saygı
duyabilmelidir. Bu çalışmanın amacı bu erdemlere sahip olmayan bencil yetiĢkinlerin
önemsemediği, görmezden geldiği, iletiĢim kurmadığı, sevgisini göstermediği çocukların nasıl
heba olduğunu Oscar Wilde‟ın “The Selfish Giant”, “The Canterville Ghost”, “The Birthday of the
Infanta”, “The Happy Prince”, “The Fisherman and his Soul”, “The Star-Child”, “The Devoted
Friend”, “The Nightingale and the Rose” olmak üzere sekiz öyküsünde ve Ömer Seyfettin‟in
“Falaka”, “Ant”, “Kaşağı”, “Primo Türk Çocuğu”, “Binecek ġey”, “Perili Köşk”, “Yalnız Efe”,
“Yüksek Ökçeler”, “Diyet”, “Bomba” başlıklı on öyküsünde göstermektir. Orijinal ve klasik bir
çalışma olarak bu makale Wilde‟ın ve Seyfettin‟in öykülerinin çocuk teması açısından
karşılaştırmalı analizini içermektedir. Çocukların sahip olduğu duygularının, düşüncelerinin,
fikirlerinin, inançlarının, hayallerinin, yeteneklerinin, ruhlarının ve gösterdikleri çabalarının
yetiĢkinler tarafından önemsenmesinin gerekliliğini yansıtmaktaki ustalıkları iki yazarın ortak
noktasıdır. Wilde‟ın ve Seyfettin‟in eserleri yetişkinlere çocukların ruhsal içgörüsünü fark etme
olanağı sağlaması çocuk kavramını ele alan önemli yazarlar oldukları görüşünü kanıtlamaktadır. 

References

  • .
Year 2019, , 199 - 219, 30.06.2019
https://doi.org/10.33692/avrasyad.590619

Abstract

References

  • .
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Rabia Nesrin Er This is me 0000-0002-8545-046X

Publication Date June 30, 2019
Submission Date May 14, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Er, R. N. (2019). ÇOCUKLARIN SOSYAL GELİŞİMİNDE EDEBİYATIN ROLÜ: OSCAR WILDE’IN VE ÖMER SEYFETTİN’İN ÖYKÜLERİNDE ÇOCUK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 199-219. https://doi.org/10.33692/avrasyad.590619

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası